Red Shift Swing - Alog (1999)
Duck-Rabbit - Alog (2001)
Miniatures - Alog (2005)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Komplisert og vakkert som vanlig

Skive to fra Alog i 2005. I spann med Miniatures hevet denne utgivelsen kvaliteten på platehøsten betraktelig.

Dette er Alogs fjerde fullengder, og den andre som ble sluppet i 2005. Nytt for dette albumet er den nydelige innpakningen (Grandpeople) og ny label (Melektronikk). Den visuelle ansiktsløftningen er formidabel og skiller Catch That Totem! kraftig fra Rune Grammofon og Kim Hiorthøys minimalistiske visuelle stil. Det er fremdeles abstrakt, men fargesprakende og organisk i en grad som står i et annet forhold til musikken enn tidligere.

Innholdsmessig skiller dette seg også ut fra tidligere da låtmaterialet her dreier seg om remikser av gamle låter, uutgitte spor, samt låter sluppet på limiterte og vanskelig tilgjengelige utgivelser. Det finnes også nye låter her som Hej, vart ble det av DAT'en, Kim?, en morsom kommentar til Kim Hiorthøy, og Beklager Nicholas, et spor Espen Sommer Eide visstnok laget for å skvære opp med assosiert Alog-medlem Nicholas Møllerhaug etter en krangel.

En ting har ikke forandret seg, og det er blandingen mellom de organiske og ekstremt funky låtene og enkeltpartiene som finnes godt gjemt som juveler blant mer eksperimentorienterte og rytmeløse spor. Theme From Toads og Beklager Nicholas føyer seg pent inn i rekken av potensielle dancfloor-killere på lik linje med tittelkuttet og As Complicated And Beautiful As Ever (her The Method) fra Duck-Rabbit, og The Youth of Mysterious Conversations fra Miniatures. Alog har ikke fått den anerkjennelsen de fortjener fra landets DJ'er for disse låtene.

Alog greier på en fin måte å kombinere heftige, monotone og tunge rytmer med spennende detaljer, og burde hatt appell på samme måte som den dansegulvorienterte post-punkbølgen i rocken nå for tiden. Ikke langt unna, men i den mer abstrakte bagen finnes Dog Dive, som ligger og vipper et sted mellom det rytmiske materialet og de mer særpregede sporene.

På den andre siden finnes det også låter i det mer stemningsorienterte hjørnet av skalaen, som det nesten mollstemte og riffbaserte åpningssporet Just Recording, og den romantiske og feelgood-aktige Something Like Islands of Memory. Fra tidligere album kan man kjenne igjen As Complicated... fra Duck-Rabbit, her i sin originale versjon med navnet The Method. Denne og Something Like Islands of Memory var ment å skulle slippes på en EP som aldri materialiserte seg.

Travel Lighter er i stor grad et manipulert utdrag fra Travel Light, det progressive monumentet fra debutalbumet Red Shift Swing.

Catch That Totem! er altså mer enn en remiks/samleskive og skal kunne stå som et fullverdig album på lik linje med Miniatures som ble sluppet på Rune Grammfon noen måneder tidligere i 2005. Dette albumet er kanskje i enda større grad interessant fordi det peker tilbake i tid samtidig som det inneholder nye spor. I tillegg virker dette enda mer løssluppent enn tidligere, og det virker som Alog føler seg enda friere her enn på den mer stramt komponerte Miniatures. Catch That Totem! scorer kanskje et lite hakk høyere for en litt løsere form sett under ett, og fordi den inspirerer til å grave i tidligere Alog-album. Men begge hevet kvaliteten på den norske platehøsten betraktelig, og Alog er blant de desidert mest originale elektronika-artistene som finnes i dette landet.