Tad
Die Kreuzen

Intellectuals Are the Shoeshine Boys of the Ruling Elite - Killdozer (1984)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Røde faner

Et manifest Lenin ville vært stolt av. Killdozer griper til våpen mot utbyttere, kapitalister, snut og annet herk.

Killdozer var alltid noen seige jævler. Dannet i '84 av Hobson-brødrene i Wisconsin leverte de en rekke leirtunge angrep innen den alternative musikkscenen. Deres massive stonerblues bidro til å plassere bandet blant 80-tallets fremste undergrunnsband, som sammen med Alice Donut, Butthole Surfers, Sonic Youth og Dinosaur Jr var blant forløperne til grungebølgen. Bulldozer-bandet var aldri like tilgjengelige som disse, og de har etterhvert gått i den litt triste glemmeboken. Det er det ingen grunn til, for plater som For Ladies Only (1989) og Twelve Point Buck (1987) står fortsatt som lysende morbide eksempler på den takknemlighetsgjelden vi står i til den amerikanske landsbygdas frafalne sønner.

Uncompromising War on Art Under the Dictatorship of the Proletariat var bandets nest siste (deres siste virkelig bra) album, og er bygget opp som et konseptuelt manifest i beste kommunistiske ånd. Platen hyller revolusjonære helter som Castro og Lenin i både tekst og estetikk, og selv om Killdozers humor og ironi preget det meste de gjorde, er Uncompromising... en av de få platene fra denne tiden og scenen med særlig politisk brodd.

Alle låtene har fått en grundig forklaring på hva de omhandler, og her finner vi blant annet en hatsang til Sam Walton, grunnleggeren av Wal-Mart kjeden (Many an unemployed rural american danced on the dead capialist's grave), en hyllest til Earl Scheib (...the unlikely but true story of the good capitalist), som doserne påstår at Chrysler-boss Lee Iacocca fikk tatt av dage, og andre historier fra for eksempel Gulf-krigen og Nicaragua. Det hele er pakket inn i en lite melodiøs vennlig innpakning som domineres av Michael Geralds kraftfulle stemme. Han snakker/skriker gutturalt og grøtete, og det er ikke uten grunn at mange backer når han skjærer i vei. Uansett om låtene deres kan virke ensformige, er det en voldsom kraft i klassikere som den utopiske The Pig Was Cool og Working Hard, or Hardly Working? som få andre enn Killdozer var kapable til. Uncompromising... er ikke det beste de har gjort, det er som om de glemte selve låtene til fordel for innholdet, og det er ikke til å komme forbi at den kan være noe tøff å komme seg gjennom fra start til mål.

CD-utgaven av denne platen inneholder forøvrig den glimrende EPen Burl (tilegnet bluesmusikeren Burl Ives) fra 1986. One For the People kunne sikkert passet inn på selve hovedalbumet også, ellers er det skumle Cranberries, Hamburger Martyr - med det desperate refrenget "I was born to suffer for the pleasures of others" - og Jess Colters I'm Not Lisa som stikker seg ut her. Hvorfor de facineres av den cowboydronninga er ikke lett å si, hun står også bak Hot 'n Nasty fra Uncompromising... Det sier vel bare noe om at Killdozer i hele sin karriere var en uforutsigbar bande.