Olle Ljungström
Kent
Memento Mori

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

En voksen debutant

Frontfigur i svenske 80-talls postpunk-bandet Camouflage solodebuterer med et flott album, hele 20 år etter forrige gang.

For de fleste er et helt liv som musikkartist nærmest en umulighet. En evig kamp om å "overleve" resulterer i at man må finne seg en vanlig jobb som de fleste andre. Om dette er årsaken til at Ola Jörhall forsvant fra musikkscenen er jeg ikke kjent med. Men det som er sikkert er at det er en glede av å ha ham tilbake etter at han ikke har gitt lyd fra seg på vinylfronten siden 1990. At han har vært savnet er dokumentert gjennom låten Ola Jörhall, Where Are You Now? av det svenske bandet Edson.

Hvem er nå denne Jörhall som flere av oss har savnet?

Ola Jörhall var frontfigur i Göteborg-bandet Camouflage (senere kalt Tapirerna) som ga ut 4 flotte album på 80-tallet. Dessverre er bandets katalog ikke blitt remastret, noe som for meg er overraskende og uforståelig. Alle holder høy klasse og burde definitivt vært tilgjengelig for alle generasjoner. Med hårfrisyrer som var ganske så likt Robert Smiths (The Cure) reiste bandet rundt omkring i Sverige og resten av Skandinavia med sine britiske post/punk/new-wave-referanser. Høydepunktet må vel sies å være Roskilde-opptredenen (1987) der denne anmelderen selv var til stede, og ble den gang rett og slett lamslått av et eminent, velspilt og fantastisk band. Håndkleet for Jörhall & Co. ble deretter kastet inn 6 år senere og siden den dag har Ola Jörhalls liv som musiker vært nærmest borte.

I dag arbeider han som sosialarbeider (utdannet sosionom) i Göteborg (noe han også delvis gjorde på 80-tallet). Hjertet for musikken har alltid vært der og med sin gamle gitar som han børstet støvet av, og et tilfeldig møte med Jörgen Cremonose har dette nå blitt resultatet av hans solodebut – Ensamheten. Sistnevnte Cremonse er kjent fra band som Whipped Cream og har også bidrag med gitarspill for band som Blue for Two, Silverbullit m.fl.

Det er en mildere og snillere Ola Jörhall vi møter i 2010. Ensamheten med sine ni spor er noe preget av 80-tallets melankoli, men er langt fra så desperat og hjerteskjærende som Camouflage var. Åpningen Alldeles.. Stolt er en popmelodi i ordets rette forstand, enkel og nynnbar og drar kjensel til klassikeren Friday, I'm in love (The Cure), samt at den også hadde passet godt inn i avslutningsalbumet (Trick och Tro) med gamlebandet.

Det er en varme og melankoli gjennom hele albumet og etter flere runder høres et snev av likhetstrekk med Joakim Berg (Kent). Spesielt legges dette merke til i den vakre tittelsporet Ensamheten. Motsatt vei hører jeg også elementer av Ola Jörhall på Kents to første album.

Platas beste låt Håll i Hop åpner rolig, og etter første refreng vrenges gitarlyden til Cremonese slik som han selv gjorde det "i gamle dager", inntil det hele roer seg igjen. Avslutningvis kommer et vakkert saksofonparti og hever det ytterligere.

Alt i alt har Jörhall skrevet ni solide låter som utgjør en vellykket debut. Albumet som anbefales er gitt ut i begrenset antall og kan kjøpes direkte fra Ola Jörhalls hjemside (www.olajorhall.se) - og ønsker du i tillegg å bli mer kjent med den svenske post-punken fra 80-tallet anbefales den doble samlingen Svensk Post-Punk – Klassiker (MNW) der også Camouflage bidrar med et nydelig spor.

Diverse artister - 20 Years of Dischord

(Dischord)

En obligatorisk samler fra DisChord. Denne triple boksen er en gjennomført, delikat og historisk dokumentasjon.