Græder for Dem
PawPaw
Dukkemand

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Tænd din spliff gi' et kyss og drop dit vrøvl

Dansk dancehall...? Joda, det er mulig, og det er slett ikke så ille!

Visse ord hører på en måte naturlig sammen med ordet "Danmark". "Pølse" for eksempel. "Bilferie", "Kvinnehåndball" og "Kongen av..." også . Rolig melodiøs voksenpopmusikk (les: Hanne Boel, Kim Larsen, Olsen Brothers og de derre pompøse rockerne som liksom lager så fin musikk, men alt høres ut som en blanding av Coldplay, U2 og vassen grøt som unge jenter gråter til mens de forsterker sin allerede slukne selvtillit ved å skjære i seg selv fordi nabogutten blei sammen med henne med de store puppene allikevel)? Så absolutt. "Dancehall"? Eeeeeeeh.. Nei.

Men dancehall er det altså snakk om. Bikstok Røgystem sådan. Dub-produsenter møter rappere. Møter i stor grad enormt idiotisk tekst. Og akkurat her er det mange, mange eksempler å ta av, i og med at gutta har gjort oss musikkjournalister (eller "musikkjournalister") en stor tjeneste ved å faktisk trykke tekstene i coveret. Jeg trodde det var min forferdelige dårlige forståelse av dansk (og nok en gang dukker metaforen "grøt" opp som beskrivende) som skapte setninger som "vi stikker pikken op og fylder dig med kokosjuice/du bli'r gravid og flytter ind i et kokoshus". Det var det ikke, gitt.

Ved de første gjennomhøringene av Over Stok og Sten bet jeg med veldig fast i denne mangelen på øøøh... tekstlige evner, og jeg var likeledes generelt negativ. Men etter hvert har jeg nesten kommet til at jeg syns prosjektet er sjarmerende og artig skeivt i tillegg til å være et kuriøst tilskudd på den ellers så jamaica-pregede scenen.

For hvis man lukker ørene for de aller pinligste øyeblikkene tekstmessig så er ikke Bikstok tapt bak en vogn i det hele tatt. Åpningssporet på Over Stok og Sten; DK's Koner, er en sløy sak som absolutt funker til sommer, sol og Sofienbergparken (med alt det medfører av gjøgling og hasj). Skeive Tjikkah er artig nok på tross av den grusomme, grusomme teksten og nesten old school hip-hop låta Arbeid er også verdt å spare på. Sistnevnte har faktisk sneket seg inn på playlisten min og er overraskende fet på tross av min mangel på sans for dansk hip-hop. Dessuten er det alltid sjarmerende å høre om andre menneskers drittjobber.

3 Stks Tøj er min desiderte favoritt på skiva og har alle ingredienser til å bli min sommerhit. Bortsett fra en uforståelig tekst om en jente som skal på byen og "tar sin parisertop på sin pariserkropp". Fantastisk basslinje, utrolige kule trommer og deilig, deilig dub-følelse. Låta si, detta!

Det sosialrealistiske prosjektet Græder For Dem er også produsert i samme gata, og selv om trommene ikke er like kule funker låta overraskende bra. Up-tempo PawPaw er nesten en klubb-hit, og sistesporet og noia-schizofrene og vonde Dukkemand er faen ikke gæli det heller. Særlig sistnevntes paranoide tangenter og drøye lydbilde falt i smak hos undertegnede.

På den andre sida er sporene ekstremt likelydende og de store overraskelsene, utenom Arbeid, er nokså fraværende. Har du hørt ragga eller dub før veit du hva du får. Til gjengjeld vil du vel også kanskje ha akkurat det? I tillegg trekker Cigar ned en hel karakter alene. Forferdelig tekst, produksjon og vokal. Akkurat vokalen er det for øvrig gjennomført vanskelig å si noe om. Jeg liker som sagt ikke dansk rap, mye fordi diksjonen er så vanskelig å få tak på, og fordi jeg oppfatter språket som særdeles lite musikalsk. Allikevel har Bikstok løst dette nokså godt ved å ta med seg tre vidt forskjellige vokalister/rappere/toastere hvor alle har et forskjellig uttrykk og man går derfor ikke så fort lei som man kunne forvente. Jamaicansk vokal har nok noe mer... schwung og tyngde, men eksperimentet er jo morsomt i seg selv.

Alt i alt ikke så verst altså! For å være helt ærlig er Bikstok langt bedre enn både Tungtvann og det lille jeg har hørt av Jah Ark Manifest når det kommer til nordlige varianter av ragga, dub og dancehall, og firer'n de får av meg er faktisk ganske så sterk.