Moogjam At Café Liberté
Woman In Black

Beatitude - Pepe Deluxé (2003)

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Indie-karaoke.

Hip-hop inspirert rockeband med mange halvferdige låter søker vokalist og tekstforfatter.

Hvis jeg skal være litt slem (og det skal jeg jo være av og til) vil jeg kalle skiva "Super Sound" fra finske Pepe Deluxé en glorifisert demo. Trioen bak produksjonen har bakgrunn innen matematisk komposisjon og DJ-virksomhet, og resultatet er ikke all verden å rope hurra for.

Jeg tror gutta forsøker å være kule og laidback, de flørter litt med et tonefall som ligger i krysningen mellom finsk rock og café-triphop, med en smule big beat, men problemet er at det aldri SVINGER noe i det hele tatt. Beaten er for treg, samplingene og LP-kuttene er ikke spennende nok til å skape interessante kontraster, og verst av alt: sporene har en standard (matematisk?) poplåt-struktur, men mangler vokal eller solostemme! Å høre gjennom denne platen er akkurat som å høre en ferdig produsert skive der noen har tatt vekk vokalsporet! Veldig irriterende, og påfallende meningsløst. Det positive med en slik utgivelse må være at kreative lyttere kan komponerer eller improvisere sine egne melodier over Pepe Deluxés backingspor. (Tror neppe det var meningen.)

For meg er budskapet i denne utgivelsen slik:
"Tremanns hiphop-aspirantband med hundre halvferdige låter og platekontrakt søker vokalist og tekstforfatter med sans for melodier. Fusker litt i rock og blues. Vi liker blant andre Moby, Aerosmith, Portishead og Run DMC, og håper å bli den neste store eksportartikkelen etter Nokia. Er litt usikre på retningen vi skal ta for å nå det målet, men finner vi den rette samarbeidspartneren, skal det nok bli sving på sakene. Ring Catskill Records hvis du vil høre demoskiva vår."

Og hva i all verden er bio-klippene i coveret og tekstintroen til de forskjellige sporene for noe????

Noen klarer å sette sammen kutt fra annen musikk til en spennende og nyskapende miks. Andre bare gulper opp materiale uten mening. For meg tilhører Pepe Deluxé den siste gruppen. Ting spriker i alle retninger, og selv om platen har sine høydepunkter i sistesporet "Woman in Black" og delvis den mer funky "Maddaddy" (Hammond, skikkelig 70-talls action!!) (spor 8), gjør det ikke utgivelsen til noe det er verdt å samle på. Kan spilles i bakgrunnen når du trenger å konsentrere deg om noe annet.