The Last Night of Not Knowing You

The Lucksmiths
The Simpletons

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Hei, fremmed

Ti snertne popviser om å ringe til Sverige, å kurere hikke og romkamerater. Gjennomført trivelig.

Australske Darren Hanlon spiller melodiøs, melankolsk og vennlig kassegitar-pop med smarte tekster på sitt debutalbum (han vil for kjennere være kjent fra bandet The Simpletons). Hello Stranger slippes på Candle Records, hvor The Lucksmiths også hører hjemme. For de som liker det bandet burde Hanlon være et selvskrevent bekjentskap. I hjemlandet har platen i hvert fall blitt en fortjent suksess på indie-listene.

Albumet er produsert av Chris Townend (Portishead, medlem av Sun), og med bidrag fra en rekke gjestemusikere blir platen langt fra tom og naken. Hanlons låter dresses opp med blant annet trekkspill, pedal steel, fiolin og klokkespill, og de i utgangspunktet enkle trallene får en varm og fyldig kledning. Bare unntaksvis strippes lydbildet ned, og det fungerer også relativt bra.

Det er klassiske popviser som dominerer her, uten videre fiks-fakseri av den moderne sorten. Kanskje det er den australske aksenten som vekker minner om den britiske scenen og band som The Smiths eller våre hjemlige grener i Kings of Convenience og Sondre Lerche. Hanlon er likevel på langt nær så nitrist, og har en befriende lett og humoristisk tone i det han driver med. Det er artig å høre ham komme med gode råd om hikke: "...ask a friend to scare you, and if that doesn't work, stand on your head...", synge om jenter: "She wore clips in her hair and she judged boys by their shoes", eller om Skandinavia. Hanlon er sammen med en svensk jente, og da han skulle skrive en låt til henne grep han fatt i det mest typiske han kunne komme på, ergo tittelen Operator.. Get Me Sweden. En annen svenske, Frida Eklund (fra Alma), synger forøvrig særdeles sjamerende på Cast of Thousand, platens vakreste spor, og bedre enn Belle and Sebastian har vært på lenge. Låten handler om å besøke eks-kjæresten som har falt av en hest, og inneholder minneverdige linjer som: "I love the smell of hospitals more than just a bit, When I was young I couldn't keep my nose out of the first aid kit..." Det er slike snurrige betraktinger og vendinger som gjør platen verdifull, og som sammen med særdeles hyggelige melodier gjør kosefaktoren høy. Den svale countrystemningen i Security Leak og nærmest et lett rockabilly-driv i Punk's Not Dead bidrar ytterligere til variasjon.

Hello Stranger er ikke akkurat ekstrem på noen måte, hvis ikke tradisjonell tidløs låtskriverkunst er det, med det er kanskje det som gjør albumet så lett å komme tilbake til. Vi snakker gjennomført og solid pop hele veien fra her til Hverdagsliv. Det burde være god nok grunn for å sjekke ut Hello Stranger, og bli litt bedre kjent med Darren Hanlon.