Cowboy Music - Bushman's Revenge (2007)
You Lost Me at Hello - Bushman's Revenge (2009)
Jitterbug - Bushman's Revenge (2010)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Oppkvikkende, elektrisk og fritt

For meg står Rune Grammofon for ’expect the unexpected’, det vil si mye spennende musikk.

Første låt starter opp nærmest som en fanfare og åpner sinnet for musikken ved å slå inn musikalske dører. Her kommer vi! Så fortsetter det med humørfylt, fengende jazzrock. De er litt innom India på den musikalske reisen før de roer ned og avslutter med en søt moderhyllest: Hurra For Mamma. Dette er musikk en blir glad av å lytte til, det er oppkvikkende, og høres nytt og friskt ut. Det er litt uvant at bassisten nesten ikke høres, kun som en særdeles myk 'puddingpute'. Ellers leverer Bushman's Revenge høyenergisk trommespill, orgel og gitar, godt backet opp av puddingen. Gitarspillet til Even Helte Hermansen er nokså feit og tungt, men med en friskhet som forbauser nettopp fordi han klarer å unngå de forslitte bluesklisjene. Og Gard Nilssen på trommer unngår rytmemønstrene fra heavyrocken ved å peise godt på cymbalene, det bidrar også til at lydbildet blir spredt utover fra bass, gitar og orgel nede i kjelleren til cymbalene oppe på loftet. David Wallumrød spiller overdådig godt på tangenter, vi hører ham ofte i flere lag med orgel og synther. Det setter vi stor pris på. Det høres litt ut som gode gamle Larry Young eller Khalid Yasin som han kalt seg etter å ha konvertert, et geni på Hammond som sprutet ut lydflak på lydflak istedenfor enkelttoner.

Gitaristen Even Helte Hermansen sier denne 6. skiva er litt mer meditativ, og han har tenkt på Alice Coltrane og hennes Journey To Satchidananda som er et av hans favorittalbum. Hun var gift og samarbeidet med frijazzens store guru, saksofonisten John Coltrane, som laga mesterverket A Love Supreme. Det blei seinere delvis gjenskapt gitarelektrisk på plata Love Devotion Surrender med halve Mahavishnu Orchestra og halve gruppa til Carlos Santana. Her deltok også hammondgeniet Larry Young som hadde spilt med John McLaughlin i Tony Williams Liftetime. Carlos Santana spilte på flere plater med Alice Coltrane etter at hennes mann var død, deriblant Illuminations. Den har den eminente bassisten Bill Laswell remikset i lag med låter fra den Santana/McLaughlin's Love Devotion Surrender. Og her i disse sporene ligger mye som forklarer Bushman's Revenge sin musikk. En litt lang avsporing kanskje, men en hører sammenhengen særlig på spor to, Baklengs Inn i Fuglekassa, hvor halvparten av de 17 minuttene er bygd opp rundt en srutiboksdrone. Og kanskje akkurat den låta kunne vært korta inn litt. Ellers er plata noe jeg vil lytte til flere ganger, putte frem i bunken av hørbar musikk. Den peker bakover og fremover.

Låtene bygges rundt akkorder og melodilinjer og mye improvisasjon. Konseptet 'alle spiller solo, ingen spiller solo' fungerer fint, de er flinke til å lytte til hverandre og ikke ramle for mye ut. Arbeidstittel på plata var Yoga, men den har nok blitt litt mer brautende enn som så, allikevel er her meditative nivåer. For meg står Rune Grammofon for 'expect the unexpected', det vil si mye spennende musikk. Så også denne gang.