Caribou
Clinic
The Besnard Lakes

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Mørkt og fint

Veldig gode musikalske karakterer som ikke høres resirkulert ut.

En fantastisk glitchy og catchy basslinje åpner albumet som bærer tittelen til Suuns originale bandnavn Zeroes før en rettsdisputt skapte Suuns som betyr Zeroes på språket Lao. Første spor Armed For Peace sleper seg avgårde med knatrende synth og trommemaskin før det ett mer organisk lydbilde klemmer til med drønnende slagverk og heftig riffing. Shemies vokal svever drømmeaktig på en god dose romklang over resten av arrangementet frem til låta stikker samme vei som den kom med syntetisk lyd.

Gaze følger opp med en mer tradisjonell rockesound selv om eklektismen gir seg til kjenne i en saksofon som går amok mot slutten av låta og bringer oss videre til neste kutt som er Arena. Hvor vi igjen får litt syntetbass men som etter hvert høres ut som spøkelset til et velkent 80-talls band fra Leeds. Pie IX er en sjokkerende atonal og treg affære som kan sammenlignes med å bli låst inn på ett dunkelt rom med hvitmalte barn som messer og griper etter deg i tussmørket.

Man rekker knapt å hente seg inn fra forrige tirade før man blir overfalt av en kort instrumental affære kalt Marauder med en hedundrandes innsats på synkoperingen av trommeslager O'Neill og ett solid massivt lydbilde komplett med hylende og fresende gitarer. Sweet Nothing er en litt mer tålelig affære med ambiensen av illevarslende flyalarmer i introen og det søte omfavnet av Shemies vokal med ett komp av støvsugere.

Og bortsett fra en bitteliten tur opp i tempo på PVC så fortsetter skiva forholdsvis rolig ut via en myk indiepop-ballade kalt Fear og avslutter med Organ Blues som personlig er en låt som glatt kunnet erstatte den vederstyggelige Radiohead "coverlåta" av Happy Birthday i det moderne musikkbildet.

Zeroes CQ er en interessant integrering av syntetisk arrangement og tradisjonelle rockeinstrumenter som legger seg passelig mørkt og fint i havet av indie og elektro som fins for tiden. Veldig gode musikalske karakterer som ikke høres resirkulert ut og til tider rett og slett er en inspirerende innsats fra samtlige i Suuns. Det eneste som kan trekke ned er den litt merkelige rekkefølgen på låtene hvor alt for mange myke og rolige sanger er samlet mot slutten etter ett hesblesende midtparti, men det er ingen grunn til å ikke nyte denne og å glede seg til neste utgivelse.