Discovery - Daft Punk (2001)
Daft Club - Daft Punk (2003)
Human After All - Daft Punk (2005)

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Hello Cleveland!

En utgivelse som kan minne om en offisiell bootleg - myntet på de trofaste tilhengerne.

Alive 1997 dokumenterer Daft Punks konsert i Birmingham, England, 8. november 1997. Skiva presenteres nærmest som en offisiell bootleg, med meget sparsommelig informasjon om låter og produksjon på omslaget. Etter utgivelsene Homework og Discovery, på hver sin side av millenniet, har Daft Punk fått en etter hvert kraftig skare av tilhengere. De har produsert særdeles fengende popmelodier med et tydelig tilsnitt av house og electronica. Gjennom verdensomspennende hitter som Around The World og One More Time har også det gjengse publikummet lånt øre til Daft Punks produksjoner. For den intetanende musikkforbruker må nok denne utgivelsen fra Daft Punk komme som noe av et sjokk. Her er få av de elementene som har gitt gruppa universell oppmerksomhet; ingen nynnbare refrenger, ingen låter som gir assosiasjoner til fargerike musikkvideoer, ingen filtrert vokal. Kun harde rytmer og et publikum hjertelig tilstede i full ekstase.

Innledningsvis er det noen referanser til enkelte kjente spor fra debuten, men langt fra nok til å tilfredsstille det store publikummet. Så er vel dette en utgivelse myntet på et trofast publikum, dersom dette eksisterer i det moderne musikkforbruker-segmentet. Personlig forventet jeg ikke konsertinnspillinger fra denne siden av sjangerbarrierene. Det er liksom forbeholdt dinosaurusene, Pink Floyd, Genesis og The Rolling Stones og andre i deres gate. House og techno-artister har holdt seg til å gi ut miks-skiver når de føler behovet for å cashe inn på etterlengtet suksess. Men Daft Punk går mot strømmen og presenterer et knippe låter fra det som høres ut som en fin kveld på byen.

The Pains of Being Pure at Heart - Belong

(Slumberland)

Det regner tårer fra himmelen og knuste hjerter og brutte løfter åpenbarer seg på dette lekre andrealbumet fra The Pains Of Being Pure At Heart.