Balloons And Champagne - Ephemera (2001)
Air - Ephemera (2003)
Air - Ephemera (2003)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Koseklumpene

Tiårsjubileum og album nummer fem fra hele landets kjæledegger.

Musikkpressens koseklumper nummer én har det travelt med å ikke bli glemt etter 2003s braksuksess med låta Girls Keep Secrets In the Strangest Ways. De er med Monolove ute med sitt femte album i rekken. Selv om de tre jentene i Ephemera fremdeles er relativt unge (27-28 år), så kan de allerede regnes som veteraner i norsk musikkbransje - en bransje der de færreste artister og band overlever mer enn 2-3 utgivelser. Jentene har holdt det gående siden 1994, hele tiden 100% dedikert til musikken, aktivt turneerende i inn- og utland og generelt utholdende. Ephemera er et av flere bevis på at hardt arbeid ofte betaler seg - til slutt. Monolove kroner 10 års hardt arbeid, og i velkjent stil oppfordrer jentene selv til å finne frem ballonger og champagne for å feire begivenheten.

Ephemera holder seg med Monolove godt innenfor sin egenutviklete kosepopformel, der et akustisk uttrykk, milde harmoniske melodilinjer og tekster om vunnet og tapt kjærlighet er viktigste ingredienser. Bandets suksess er da også i stor grad tuftet på særegenhet og sjarm, så hvorfor gå vekk fra suksessformelen nå? Undertegnede har tidligere hatt problemer med å finne de virkelig gode låtene blant all kosen og sjarmen. Det løsnet dog litt på deres forrige plate (Air, 2003) og det er en glede å kunne melde at oppturen i enda større grad fortsetter på Monolove. På låter som Leave It At That, Do's and Don'ts og ikke minst Paint Your Sky viser Ephemera at de er i stand til å skrive poplåter som står seg uavhengig av uttrykk. På disse vaker selveste Elliott Smith i bakgrunnen, og selv om det blir mer kos enn suicidalt, så er melankolien fremtredende også på Monolove. Og melankoli koblet med gode låter gir ofte særs lyttbare resultater.

Monolove mangler riktignok en fengende, umiddelbar låt i klasse med Girls Keep Secrets In The Strangest Ways, men plata holder både jevnere og generelt høyere kvalitet enn deres tidligere album. Og selv om det store hiten mangler, så innholder Monolove mange nok fengende og lett nynnbare låter, så sannsynligheten for at Ephemera nok en gang får en radiohit er overhengede stor.