Det er den draumen
Elden

Olav H. Hauge

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Lekne tolkninger

Varierte - og variable - tolkninger av Olav H. Hauge fra artister som Valkyrien Allstars, Jan Eggum, Heidi Marie Vestrheim og ikke minst Unni Løvlid.

For Du Skin Ikkje For Deg Sjølv inneholder innspillinger fra mange ulike artister. Vi møter gamle, trauste karer, som Jan Eggum og Bjørn Eidsvåg, i selskap med pasjonerte og inn til beinet Valkyrien Allstars og rapperne i Side Brok. Sistnevnte har en fiffig fremføring av diktet Eg Sted Eg Seddu, og tar seg friheten å legge til et vers selv, noe som gjør at hele rap-greia funker bedre enn om de bare hadde holdt seg til diktets originaltekst. Dette utypiske, litt snåle Hauge-diktet tåler å bli satt inn i en slik kontekst.

Den samiske artisten Niko Valkaepää leverer en behagelig og gjennomført fremføring av Elvi Burtanum Fjorden, med deilige, forførende beats, men kanskje blir det hele litt vel behagelig – selv om produksjonen har en nesten like sexy patina som en remix av Krüder & Dorfmeister. Jeg savner en mer urolig nerve, noe som kan fange rytmikken og motstanden i diktet, for dette er et bitende dikt, som også krever en formbevisst, helst gjenstridig, musikalsk tolkning.

Bjørn Eidsvåg og Jan Eggum har to helt greie fremføringer, men diktene får ikke nok rom. Låtene er for konvensjonelle til at ordene kommer til uttrykk som poesi. Spesielt Eidsvåg virker ukomfortabel med diktformatet og prøver å få teksten inn i et skjema som ikke passer. Når man tonesetter dikt, er det nettopp viktig å la teksten være med på å definere den musikalske rammen, slik at tekstens rytme bryter gjennom og roter opp i musikkens forutsigbarhet. Akkurat på det punktet er to av platens aller beste, og virkelig gode bidrag, helt overlegne: Valkyrien Allstars og Heidi Marie Vestrheim lar diktene utfordre musikken og bryter lytterens forventning. Hos dem er det ikke musikken som styrer diktet eller omvendt, men dikt og musikk opptrer sammen og skaper et nytt, troverdig verk som ikke gjør skam på Hauges diktning.

Heidi Marie Vestrheims låt tipper jeg ville gli rett inn på en funky klubbscene med folk & fe i svingom-humør. Jeg skulle i hvert fall satt fra meg ølen, løftet litt på blikket og gjort et sjeldent unntak fra en u-erklært dansenekt. I albumets ytterkanter finner vi en prolog og epilog som binder sammen det som ellers kunne fremstått som litt løst, på tross av de gode enkeltlåtene: Unni Løvlids eterisk vakre sang gjør at jeg får lyst til å snurre denne skiva i spilleren igjen og igjen.

For Du Skin Ikkje For Deg Sjølv er ujevn, men den er mindre pretensiøs og betraktelig mer leken enn Corens verk. Slik fanger de to prosjektene ulike stemninger hos Hauge, til og med i samme tekst, for flere av diktene, f.eks. Det Er Den Draumen, finnes på begge platene. Den ene versjonen er ikke nødvendigvis riktigere enn den andre, for det er nettopp det rikholdige, tvetydigheten og dybden i Hauges poesi som er utgangspunktet for at tekstene hans får så mye oppmerksomhet.

Denne omtalen er hentet fra den lengre teksten En Litterær Shoegazer & Family, der Wabø tar for seg Corens I Draumar Fær Du og samleplaten For Du Skin Ikkje For Deg Sjølv - begge tolkninger av Olav H. Hauges dikt. Artikkelen kan leses i sin helhet her.