Tension III: Disembarras
Kronologi

Maja Ratkje

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Hva var det for en lyd? Poing!

Samtidsmusikk is the new rock n' roll.

Det har lenge vært noe på gang i musikkmiljøet i Norge. Samtidsmusikken - komponert musikk som forholder seg til den modernistiske tradisjonen - ble tidligere fremført av en liten krets musikere, for en liten krets alvorlige og akademiske tilskuere. Men for noen år siden, sånn omtrent da jazzklubben Blå ble startet, begynte noe å skje; samtidsmusikken fikk et publikum. Musikere og komponister som drev med samtidsmusikk orienterte seg mot andre sjangere: Jazz, støymusikk, til og med pop. På Blå hender det at det er hiphop-klubb én kveld, og samtidsmusikk den neste.

En av gruppene som har ført an i denne utviklingen er POING. Gruppen består av tre forrykende, nyskapende og sympatiske musikere: Frode Haltli på trekkspill, Rolf-Erik Nystrøm på sax og Håkon Thelin på bass. Konsertene deres har allerede rukket å bli legendariske, og den forrige platen deres Giants of Jazz (2003) slo sjeldent godt an til å være en samtidsmusikk-plate. Den ble til og med anmeldt i VG! Nå er de ute med sin andre CD, Planet Poing. All musikken er spesialskrevet for POING: Fem unge komponister bidrar med nyskrevne verk, som spenner fra minimalistisk pling-ploing til melodisk melankoli til tango til støy...

Resultatet har blitt en plate med stort spenn. Det er mye her jeg elsker, det er en del jeg ikke forstår, og det er noe jeg synes blir kjedelig. Selv om det ikke er alt jeg liker, har jeg likevel spilt denne plata om og om igjen etter at jeg fikk den. I en minneverdig scene i Seinfeld forteller George om sin strategi når det gjelder damer: Han passer på å møte dem så ofte han kan, for da kan de ikke unngå å forholde seg til ham, selv om de ikke liker ham. Han blir som en irriterende poplåt som summer og summer inni hodet deres. Slik kan han kanskje få inn en fot! Omtrent sånn er det med POING: Selv det jeg ikke liker, fenger meg. Det klenger seg fast, og jeg hører på det, om og om igjen.

Hvorfor? Kanskje fordi det er tydelig at musikerene i POING virkelig setter pris på det de gjør: De spiller musikken med stor kjærlighet. Ikke bare kjærlighet, også energi og presisjon og engasjement. Derfor blir de vanskelige passasjene - når det mest sier pling og ploing og melodiene er LANGT borte - levelige. Musikerne sper på med rop à la Mingus, de durer på, og forteller oss at dette er bra, at det er viktig, at dette virkelig er MUSIKK. Det er som om de sier: "Hør her, unge mann, dette er ikke akademiske øvelser som hører hjemme på konservatoriet, dette er MUSIKK, og det er musikk som DU bør høre på!" Og det kjøper jeg.

Så derfor har jeg med glede tatt til meg musikken på plata: Jeg har latt meg skremme av det femte sporet, en musikalsk voldsorgie skrevet av danske Jexper Holmen. Jeg har latt meg berøre av det siste sporet, av norske Lars-Petter Hagen - en langsom meditasjon med sjelden skjønnhet. Jeg lar meg rive med av islandske Asgeirsson, som har skrevet en stakkato energibombe som grenser mot frijazz. Jeg lar meg fascinere av Maja Ratkje, som har skrevet to svært forskjellige spor: En varm, inderlig tango, og en akademisk, blodfattig suite på 17 minutter. Og jeg hører med interesse på japanske Sachiyo Tsurumi, som blander musikalsk modernisme med folkemusikalske, orientalske fraseringer.

Det er rart, det er fengende, det er vakkert. Heia POING.