cover

Tålt

Bjørn Eidsvåg

CD (2002) - Petroleum / Sony Music

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Pop

Stiler:
Vise / Voksenrock

Spor:
Ordet fanger
Trøstesang
Mysteriet deg
Min kveld
Eg såg
Gleda
Tålt
Omforlatelse
Og vips
På veg
Smiskeland
Noen ganger
Ansiktet ditt

Referanser:
Sigvart Dagsland
Kari Bremnes

Vis flere data

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)


Melankoli i fire fjerdedels takt

Solid og traust, men lite nytt for kjennere av Eidsvågs plater.

Melankoli i fire fjerdedels takt selger. Før jul 2002 gikk det i 10.000 eksempler om dagen. Mer enn 200.000 eksemplarer ble solgt til kristen-Norges åpenlyse og mer skjulte opprørere, de som stiller spørsmål ved eller tar avstand fra enkelte av kirkens fasitsvar på alle spørsmål om Gud, samfunnet og menigheten. Eller de til og med tar avstand fra deler av kirkens praksis, offisielle standpunkter og menighetslivets trange rammer for riktig og galt, tillatt og forbudt (les: grunn til utstøting) - og andre som setter pris på Bjørn Eidsvågs triste tekster og melodier.

Bjørn Eidsvåg har for lengst tatt kontrollen med sin egen karriere og får selv inntektene fra konserter og CD-salg slik som også Björn Afzelius gjorde. Også på dette området kan Eidsvåg stå som forbilde for de fleste andre norske artister som lar musikkindustrien og managere ta hånd om både markedsføring, intervjuer, konserter, CD-salg og det meste av pengene.

Musikalsk er det intet nytt for kjennere av Bjørn Eidsvågs plater på suksessen Tålt. Det går i den faste melankolske, triste tralten med noen musikalske perler innimellom. Arrangementene er pent gitarspill, bass og rytmeinstrumenter. Det er verken overraskende nyskapende eller banebrytende. Men solid og traust. Det åpner med Ordet fanger:

Eg var liten og livredd
du tok meg der eg sko tas
kvart ord du sa var sant
bolverket mitt gjekk i knas

Bjørn Eidsvåg har hentet inspirasjonen og kunnskapen som han skriver tekster på, fra psykiatrien. Det blir vel mye dyrking av nederlag, egne tåpeligheter og merkelige opptredener til at en - som regner seg som stort sett normal - greier å identifisere seg med hovedpersonen i teksten, og føle at dette også kunne vært meg.

Det fortsetter med Trøstesang:

Her er en liten trøstesang
for de av oss som gang på gang
blir djupt fortvila.

Det har alle vært, og nå angår Bjørn Eidsvågs tekster den vanlige lytteren igjen. Mysteriet deg med Lisa Nilssons nydelige vokal er samlingens høydepunkt. Igjen er ikke selvtilliten helt på topp i innholdet i teksten, men denne ganger tipper det ikke over i selvmedlidenhet og dyrking av egen elendighet:

Eg tenke på mysteriet deg
og under øve alle under: at du elske
meg

Resultat er en nydelig liten sang om to som har funnet hverandre. For det meste i kjærlighet. Et uforståelig mysterium for de to det gjelder - og som kanskje ikke har så store tanker om egen verdi, men helt vanlig sett utenfra - gjennom omverdenens øyne.

Tittelsporet Tålt er samlingens andre klare høydepunkt med Rita Eriksens like nydelige vokal. Teksten er en fin skildring av et samliv hvor kjærligheten har gått over i vennskap. Ikke så uvanlig etter en fire-fem lidenskaplige år.

For utenforstående kan dyrking av egen elendighet og den mistrøstige beskrivelsen av seg selv og andre virke merkelig. Men den blir mer forståelig når man kjenner koden: Menneskene er elendige. Det var derfor Gud ga sin enbårne sønn, Kristus, for at han skulle sone for alle elendige (les: syndige) mennesker. Denne dyrkinga av vår egen elendighet med få eller ingen lyspunkt er typisk for kristen vekkelse. Bare overgivelse til Gud - les menigheten - kan gi håp om et bedre liv. Og temaet ser ut til å være stort nok til å lage mange CDer til med melankoli i fire fjerdedels takt.

Bjørn Eidsvåg har som vanlig noe å fare med og er ekte artist i en musikkindustri av posører. Han har etter hvert en stor og omfattende sangskatt. Han synger dessuten om livet som vi kan se rundt oss. Men alt det han ser i de mørke skyggesidene er ikke så lett å få øye på for oss som befinner oss mer i sola enn hans hovedpersoner gjør.

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Norfolk & Western - Dusk in Cold Parlours

(FILMguerrero / Hush)

Norfolk & Westerns fjerde plate er amerikansk melankoli på sitt beste.

Flere:

Yo La Tengo - I Am Not Afraid of You and I Will Beat Your Ass
Dan Sartain - Dan Sartain vs. The Serpientes