Nile
Crest of Darkness
Behemoth

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Dødbringende metal på nyoppstartet selskap

Disse blir ikke snillere med åra. Fem år etter Under the Reign of Terror returnerer de med Genocide.

Det har gått fem år siden Bloodthorn sist slapp ei skive, og man kan jo saktens lure på hva de har drevet med i løpet av den tiden. Mens noen spyr ut skiver år etter år, velger andre å ta seg litt bedre tid. Godt er det nå likevel at de gir lyd fra seg igjen! Genocide er bandets første album på nytt selskap; det relativt nyoppstartede Morningstar Records. Selskapet drives av folk fra bl.a. Keep of Kalessin, Chton og Necrophagia, så dette er utvilsomt en gjeng som vet hva de driver med.

Etter en liten intro bærer det i vei med Blood and Iron, og blastbeats fra helvete. Låta setter for alvor standard for hva som kommer senere utover albumet - og vel så det. Med unntak av et par litt mer mid-tempo partier finnes det ikke et eneste rolig øyeblikk på skiva. Trommene (i hvert fall basstrommene) låter veldig trigga. For den som kanskje ikke vet hva det betyr, så er forklaringen ganske enkel: Trommene er utstyrt med en såkalt "trigger". Det er en type sensor som reagerer på anslagene på trommeskinnet, som samtidig er koblet til en modul med programmerte trommelyder. Det blir i utgangspunktet som et elektronisk trommesett, men med akustiske trommer... Trommene blir dermed mer følsomme for anslagene, og det gjør det lettere å spille fort.

Genocide er en real tungvekter av et album, og består av åtte låter pluss den nevnte introen. Skal man lete etter låter som skiller seg ut er det det tidligere nevnte åpningskuttet, den seige, men dog melodiøse They Will Arise og den halvrabiate Sacrifical Slaughter som først dukker opp. Hell on the Eastern Front er heller ikke å forakte, med sitt "indisk-inspirerte" åpningsparti. Sitarer oppå mørke og dystre effekter er en spennende kombinasjon. Med såpass hardtslående låtmateriale er en spilletid på 43 minutter absolutt kurant. Ikke for mye, ei heller for lite.

Bloodthorn holder som nevnt tidligere et heseblesende og energisk tempo, og fremstår som et svært energisk band. Riff- og låtmessig hører jeg en del Zyklon, Nile og Behemoth her, så om en skal sammenligne Bloodthorns sound er nok ikke disse tre bandene direkte misvisende i den forstand. Aggresjon, tyngde og brutalitet er stikkord som på god vei beskriver bandets musikk. Absolutt ei brukbar skive!

Vapnet - Döda Fallet

(Hybris)

Döda Fallet er en vekslende dansbar tristesse som maler vårens fugler i sorte små slør der de kommer flyvende tilbake fra sydligere strøk.