Carlos Santana
Neil Young

Black Jesus - Everlast (2000)

(2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7)

Man tager hva man haver...

Restemateriale og dårlige remikser fra eks-House Of Pain vokalist.

Everlast har klart å skape seg et navn etter at House Of Pain ble oppløst, og har hittil gitt ut flere helt klart godkjente langspillere. Stilen har endret seg mye siden starten sammen med DJ Lethal og Danny Boy O'Connor. Irske og grønnkledde som bare faen drakk de, bannet og brølte "Jump Around!". Kjempetøft inntil det relativt raskt viste seg at Jump Around var det eneste fornuftige som kom fra den kanten, og gruppa sprakk. Everlast anno 2002 framstår derimot som noe så sjeldent som en mer voksen artist som beveger seg i grenselandet mellom alternativ, hvit rap og bluesrock. Ikke mange som gjør akkurat det, og det i seg selv gjør jo det hele så mye mer spennende.

Spennende er dessverre et ord som assosiasjonsmessig ikke er å oppdrive på Today. En åttespors (svært så stusselig mengde) plate med remikser, liveutgivelser og annet rask. Skiltet med "overskuddsprodukt" blinker veldig tidlig ved første lytting. Mang en artist, i farten kommer jeg på Kent og XTC, har klart å lage B-side- og ekstrakuttsamlere som fungerer helt finfint. Men her er det nok mer idetørke og muligens plateselskapets griskhet som har fått fortrinn framfor noe annet. Innledningsvis finnes en remiks av Today, som fungerer nokså bra – Everlasts barske og mørke Bjørn Berge-aktige stemme raljerer sammen med gitar og trommer. Deretter følger Put Your Lights On, som vi jo allerede har på Carlos Santanas utgivelse Supernatural og derfor ikke trenger. Videre finnes What It's Like, Jump Around og Hot To Death, som er platas liveopptak. Det mest positive jeg klarer å riste av meg om disse tre låtene er at de i hvert fall viser at Everlast har en spennvidde i sin musikk. Jump Around uten resten av House of Pain, i et dårlig liveopptak og i rockeversjon, er direkte patetisk dårlig. De andre liveopptakene er ikke fullt så dårlige, men klarer ikke å formidle noe stemning fra konserten(e), og det er også vanskelig å skjønne hvorfor akkurat de ble valgt ut til denne plata. Det som gjenstår er en sidrumpa og pusete versjon av Only Love Can Break Your Heart (Neil Young) fra filmen Big Daddy, og julelåten Blues for X’mas. Nok en gang går det på trynet så det smeller.

Det er lite positivt å si om dette mølet. Tynt, dårlig og unødvendig får være tre ledeord for Today. Men la ikke dette skremme deg vekk fra Everlast, som faktisk har overlevd all drikkinga fra tiden med House of Pain, og samtidig har baller nok til å drive på med alternativ rap innsmurt i blueslyder. Bare hopp over Today, er du snill.