The Psychedelic Furs
Kraftwerk
David Bowie

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Skattekista

Downers, French Connection, Clockwork Orange, Horsemen? Ukjent for deg? Nei - ikke nå lenger.

The Temptation Tapes Volume 1 tar for seg historien, eller rettere sagt den relaterer seg, til plateselskapet Temptation Records. Det var et lite, uavhengig Oslo-basert selskap som ga ut tre singler midt på 80-tallet. Vinylplata som nå lanseres er første avsnitt om Temptations-eier og grunnlegger Tor Dybdahl og hans musikalske prosjekter/band.

I utgangspunktet er det vågalt med en slik utgivelse, og ikke nok med - i stedet for å ta tak i originalutgivelsene, så inneholder plata i alt 10 demoer fra Temptations arkiver. Der de store plateselskapene i år etter år har pakket inn gamle storheter i nye Best of-samlinger hvert eneste år, våger utgiver Hommage Records å gi ut gamle og glemte kulturskatter som ikke er tilgjengelig for folk flest. Så det er ingen tvil om at Hommage igjen foretar seg noe som ikke er helt vanlig i disse dager. Så er vel utgivelsen heller ikke tenkt for allmenheten – men her kan nysgjerrige musikkelskere og samlere, unge som de litt eldre sikle etter denne flotte presentasjon som kun er trykket opp i 500 ex.

Tilbake til Tor Dybdahl og hans mange band: The French Connection (soloprosjekt), Clockwork Orange, Downers og Horsemen, som alle er inkludert her. Alle var de band som passerte 80-tallet uten å skape de store overskrifter. Nærmest kom Clockwork Orange som med singelen Sensation Boys både var med på "10 i Skuddet" og ble kåret til nest beste singel i musikkavisen Nye Takter i 1985, etter a-ha's Take on Me. a-ha kan til en viss grad sammenlignes med Dybdahls musikk, men der a-ha hadde et stort ønske oppnå suksess med lett tilgjengelige låter, var Dybdahl & co. langt dystrere og mørkere i sitt uttrykk og presentasjoner. Om dette var bevisst eller ikke, er for meg noe uklart, men det er selve låtskrivertalentet som er likheten mellom Dybdahl og Waaktaar.

Utstyret for opptakene var enkelt og foregikk med en 4-spors kassettspiller. Med god remastring har dette resultert i relativ god lyd fra alle opptakene. Enkelte av låtene var innspilt uten vokal, men for å få låtene slik de opprinnelig var tenkt har Dybdahl anno 2009 lagt til ny vokal.

Inspirasjon ble hentet fra både Bowies Berlin-periode, New Romantics-bølgen og britisk postpunk, og bandene/låtene beviser at det var ikke noe galt med begavelsen for å skape flotte låter. Som for eksempel i In Line som er et vakkert melankolsk stykke, der synth og piano omfavner hverandre, til noe som kan minne om Fra Lippo Lippis to første plater. Åpningen med Catching Butterflies in the Dark er derimot noe helt annet; storslagent og tungt, en depressiv, mørk synthlåt. Litt lysere blir det når Sensation Boys snurrer rundt. En leken norsk klassiker som også er å finne på Hommage-samleren Maskindans Norsk Synth 1980-1988.

Den mest snertne låta, bortsett fra tidligere nevnte Sensation Boys, er Money Changes Everything som har et utrolig flott lekende refreng. Låta ble spilt inn i NRK's lydstudio og bak spakene satt Harald Are Lund. Dette er en av platas definitive høydepunkt. Jeg vil også trekke fram påfølgende Waiting for the Moonlight med Rune Annaniassens bassganger og Dybdahls gitarklimpring, samt den langt dystrere og tunge avslutningen December Rain.

Bekreftelsen på at låtene har sin opprinnelse fra 1980-tallet høres spesielt på Run Away, der Psychedelic Furs-sporene er åpenbare. På refrenget synger Dybdahl som en slags kloning av Furs-vokalist Richard Butler, men det er vel kanskje her den eneste gangen som Dybdahl & Co. mister sin egen sjarme og identitet. Vel og merke er at vokalen er lagt til i 2009.

Oppsummert så gjør det virkelig godt å få høre denne samlingen og ikke minst at Dybdahls skattekiste med gode låter åpnes, blir bragt ut og gjøres tilgjengelig for både meg og deg som musikkelskere, samlere eller hvilken kategori du måtte tilhøre. Selv over 20 år etter innspillingene høres det friskt ut, selv om lyden ikke alltid er optimal. Det en undrer seg over etter å ha hørt på låtene er hvorfor ikke disse kom ut den gang.

Det er i hvert fall ingen grunn å ikke ta del i denne begivenheten denne gang.