Ryan Adams
Tom Petty and the Heartbreakers
The Contenders

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Trygt og sikkert

Göteborgskvartett med alle bena plantet i amerikanske musikksjangere inviterer til en trivelig aften.

Mange av oss skandinaver har et kjærlighetsforhold til USA. På slutten av 1800- og tidlig 1900-tallet utvandret 800.000 fra Norge, 1.100.000 fra Sverige og 300.000 fra Danmark til der rikdommen kunne finnes og drømmene oppfylles. Med tanke på befolkningsøkningen så har vi satt vårt preg på landets utvikling de siste 100 åra. I retur har vi fått mangt både på godt og ondt, men musikken som har kommet til oss har skapt glede her langt oppe i nord.

Det florerer av skandinaviske band og artister som elsker vakker, amerikansk musikk over alt på jord. En kvartett fra Göteborg som kaller seg for Little Green har nettopp et slikt kjærlighetsforhold, og har omfavnet folkelige sjangere som country, folk, roots, americana og Gud vet hva alle kalles.

På bandets velproduserte tredjealbum inviteres det til en trivelig aften. Låtskriverne Johannesson og Pontèn kan alt av triks og du hører vel egentlig ikke noe du ikke bør ha hørt før. Gjennom de 11 låtene er Innocent Again en reise gjennom det amerikanske landskapet der du langs veien kan se i det fjerne Van Zant-brødrene, Gram Parson, Woody Guthrie, Gene Clark - og andre prominente personer som vi alle har blitt glade i. Selve åpningen er i Tom Petty og Roger McGuinn-ånden, ikke ulikt typen som Bjørn Kulseth og hans The Contenders gjorde for ca 20 år siden. Og savner du nettopp The Contenders vil Innocent Again være rett investering.

Arrangementene er enkle og gode, vokalist Andreas Johannesson har en behagelig og varm stemme. Alt er veldig radiovennlig i sin utforming, der gitarist Thomas Pontèn er oppfinnsom i sin framføring, litt som en slags svensk utgave av Hellbillies' Lars Håvard Haugen. Little Green har skapt en variert plate der de fleste av de tidligere nevnte sjangere kommer til sin rett. Sørstatsrocken presenteres i Don't Tell Me It's Over, der tonene fra Sweet Home Alabama ringer i det fjerne. Og fra det litt røffe blir det romantisk og vakkert i This Is Our Life der Johannesson deler ordene med Lisa Pedersen. Duetter er det flere av, og på tittelsporet deles arbeidet med Kimmie Rhodes, kjent for å ha delt mikrofon med artister som Emylou Harris og Willie Nelson. Dette skaper variasjon, og musikken varierer også fra det rockete og rufsete til ren country (I Can't Talk Again). Men Little Green tar ingen sjanser når det gjelder framførelse eller produksjon, alt er innenfor rammen som kalles trygt og sikkert.

Innocent Again er trygt og godt plantet i det amerikanske musikklandskapet og albumet kan tas frem uansett humør, det vil uansett gi deg en trivelig aften.