Ay Beri Bakh/Paloma, quero contar te
Cerca o lejos de tu piel/Gozelim Sensen
Mehebetin Gudreti/Fina Estampa

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Andes møter Kaukasus

En spennende utgivelse for alle som er opptatt av grenseløs verdensmusikk - la aldri kunstig nasjonalmentalitet begrense deg!

Kirkelig Kulturverksted er kjent for sine mange forsøk på å gjøre verden både mindre og større på en gang, det vil si å bygge broer mellom ulike kulturer. Koret SKRUK samarbeidet med musikere fra Chile og Ecuador på Slipp Mine Fløyter Fri (1990) og fra Aserbajdsjan på Landet Vi Kommer Fra (1997). Korets dirigent Per Oddvar Hildre har etter dette stadig holdt kontakt med begge disse musikkmiljøene.

I 2002 deltok Hildre i planleggingen av en internasjonal kulturfestival i Aserbajdsjan og inviterte der sine Sør-Amerikanske Altiplano til å delta, noe som etterhvert førte til denne plateutgivelsen. Her møtes fjellkulturer fra Kaukasus og Andes. En avdød mann som var opptatt av begge disse områdene (og involvert i 1997-utgivelsen nevnt over) var eventyreren og fritenkeren Thor Heyerdahl. Det er mulig han har rett i sin fortolkning av Snorre der det hevdes at asene kom østfra (sammen med vanere) og var en høvdingkaste som lurte nordboerne til underkastelse allerede før folkevandringstiden. Det har blant annet vist seg at kvinnene som ble gravlagt i Osebergskipet circa 820 var persiske og at mange av gjenstandene de var gravlagt sammen med stammer fra forskjellige steder i Asia (inkludert noen Buddha-figurer). Det spekuleres i om den ene var Åsa, altså mor til Halvdan Svarte. Dette gir i hvert fall hans mørke hår en høyst plausibel forklaring! Heyerdahl har framhevet at innbyggerne i Aserbajdsjan kaller seg selv aser (azeri). Problemet er bare at området i jernaldern het Kaukasus-Albania (Alwan) og hovedsaklig var befolket av udinere, et gåtefullt øst-kaukasisk folk av ikke-indoeuropeisk herkomst. Heyerdahl har ikke uventet identifisert disse som Odin-folket. Et av naborikene het Iberia og har trolig slektskap med den antikke, førromerske kulturen som eksisterte på den iberske halvøy.

Og det er her vi endelig kommer tilbake til Transatlantic Non-Stop, musikken fra Andes har jo også røtter som går tilbake til den iberske halvøya! Det er faktisk fullt mulig at visse elementer i musikken fra Andes og Kaukasus har et fjernt, men felles, opphav. Aserbajdsjansk språk og musikk er imidlertid en sidegren av tyrkisk og har gjennom årene vært under sterk påvirkning av arabisk og persisk. Blant de tradisjonelle intrumentene finner vi tar (≈ lutt), kamancha (≈ fele), tutek (≈ fløyte), zurna (≈ klarinett) og balaban (≈ fløyte). Fra Andesfjellene kommer de velkjente panfløytene, men også mindre kjente instrumenter som quena (bambusfløyte), zamponia, quarto og charango (≈ lutt).

Blant de 11 sporene er det et par instrumentaler og ellers skiftende aserbajdsjanske sangere. De fleste av dem mestrer mugam, en tradisjonell musikkform som i hjemlandet regnes som kunstmusikk og ikke folkemusikk. Den baserer seg på spenstig improvisasjon innenfor klart definerte rammer (modus) og har en direkte linje bakover helt til det antikke Persia. Teknikken er nesten umulig å beskrive med ord, men det kan høres ut som noe midt mellom jodling, hulking og mekring, med en viss likhet til Nusrat Fateh Ali Khans religiøse sufi-musikk. I kontrast til denne er mugam sekulær musikk og finnes i lignende former både i Uzbekistan, Tadsjikistan, Xinjiang (i Kina), Persia (det vil si nåværende Iran og deler av Afghanistan) og en rekke arabiske land. For de som vil fordype seg kan jeg anbefale Before The Revolution - A 1909 Recording Expedition in the Caucasus and Central Asia (Topic 2002; denne er garantert fri for jålete moderne globetrotteri), Constantinoples De Castille À Samarkand (Atma 2006; et ensemble som inkluderer flere iranere bosatt i Canada) og Azerbaidjan - Chants Du Grand Caucase (Ruda 2002; med bl.a mugam-veteranen Agha Karim). Videre finnes det slående innspillinger av rekonstruert antikk gresk og sumersk musikk for de som vil trekke dette bakover i tid. En del av denne musikken har dødd ut alle andre steder enn i Afghanistan der den lever videre som levende musikkfossiler tross krig og faenskap.

Materialet på Transatlantic Non-Stop er altså en livlig blanding av Kaukasus og Andes i tillegg til et par sanger fra Brasil og Cuba. Mye dreier seg om livet, enten det er lidelsen eller kjærligheten som får gjennomgå. Galaliyam/El Guaranguito åpner albumet med livlig fjellfolk-fusjon som får meg til å tenke på folkemusikkinnspillinger fra Spania i veikrysset der spanjoler, arabere, sigøynere og jøder møttes. Nazperi Dostaliyevas synger i en lettfattelig populær stil. Men det er det neste sporet Leyla som virkelig sparker plata i gang med Zabit Nebizasehs akrobatiske mugam-sang. Dette etablerer en trend for resten av plata der de aserbajdsjanske elementene er de sterkeste, men panfløyter, gitar eller Sør-Amerikanske rytmeinstrumenter overtar i sterke blaff innimellom.

Jeg opplever at denne musikken har god flyt og tenker ikke så mye over hva som kommer hvorfra underveis. Den sør-amerikanske rytmikken gir den aserbajdsjanske folkemusikken litt rundere kanter og altså lettere å akseptere for utrente ører. Derimot er det ikke gjort noe forsøk på å kompromittere mugam-sangen - det fineste denne plata har å vise fram.
Konklusjonen er at dette fremstår som en spennende utgivelse for alle som er opptatt av grenseløs verdensmusikk - la aldri kunstig nasjonalmentalitet begrense deg!