Furulunds
Gluntan
Sven-Ingvars

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Kongene på haugen

I over 40 år har disse gutta holdt koken med sin glade musikk, en eliksir til sinnets munterhet og det gode humørs forlengelse.

Det var for lenge, lenge siden at Regnets rytme var gjenganger i Ønskekonserten, og det er ganske artig at samme popgruppe fortsatt er i høyeste grad aktive. Noen forandringer i besetningen er det jo blitt med åra, men Ole Ivars er i all hovedsak de samme. Mest imponerende er deres udiskutable status som landets absolutt ledende danseband, selv om etiketten "danseband" egentlig er litt snever for å beskrive gruppas blanding av pop, underholdning og – ja – dansebandmusikk.

Platesalget deres er stort, de har et trofast kjernepublikum med jevn rekruttering av nye fans fra de yngre årsklasser. Spillejobbene og turneene deres er en kavalkade av utsolgte hus og kokende stemning. De er selvsagt headlinere på alle dansegallaer de deltar på, kongene på haugen. Den mye omtalte stoltheten på egen musikks vegne har blitt sterkere med åra, og begrunnelsen for å boikotte Spellemannsprisen virker fornuftig nok. Ole Ivars har uansett intet å bevise som de ikke har bevist tusen ganger over. De er helproffe musikere, elskede underholdere, et generasjonssamlende fenomen, et unikum i norsk populærmusikk. Deres fanbase og lojalitet blant beundrerne kan grosset av pompøse rockere se langt etter. Hardt arbeid og talent finslipt gjennom ti års prosess har gitt oss det ultimate popband.

Det kommer vel cirka en ny plate fra bandet i året. Hver nye utgivelse befester den forrige: Spot-on i låtutvalg, fengende arrangementer som suger inn lytteren, finurlige tekster som lodder dypere i hverdagspsykologiske floker enn bandets kritikere vil ha det til. Det burleske i folkeskildringene nærmer seg Aukrust (eller Fellini) sitt nivå, den skjeve betraktervinkelen løsner den fortellende sangtekst ut av konvensjonen og inn i karnevalets verden. Hverdagens karneval.

Ole Ivars' repertoar har blikket for det unike i det vanlige, det pussige i det gjenkjennelige. Deres tilsynelatende hverdagslige skildringer er konstaterende, ja visst, men løst fra sitt konkrete fundament gjennom en poetisk overbygning. Lytterens meddiktende evne og sangenes billedmanende tekster gjør Ole Ivars til skapere av fiktive verdener som bebos av de tusener beundreres sinn. Vi er der, i folks eget liv, i bygdas puls og hverdagens rytme.

Årets plate, Vi lever i håpet, bygger slik på de forrige. Vi trenger ikke gå nærmere inn på de enkelte låtene, de er uansett nye kapitler i den årlige utfoldelse av Ole Ivars' dikteriske og musikalske univers. William Kristoffersen er en stor dikter og en stor humanist. Ingen begår hverdagspoesi ikledd dansebandgenrens formspråk som Kristoffersen gjør på hver bidige nye Ole Ivars-plate. Mange er klar over det, og flere vil bli bevisst, at Ole Ivars' gullalder er nå. Milde himmel, det klassiske norske dansebandet befinner seg akkurat nå i poetens lund, det gyldne arkadia.