Should the Rain Fall
The One You Are

a-ha

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Et musikalsk skjønnhetsideal

Respektabelt comeback som soloartist.

Når man hører Letter From Egypt for første gang kan fundere på om Morten Harket har brukt tiden siden forrige soloskive Wild Seed (1995) til å boltre seg i Platons idéverden, og sanset idéen "skjønn populærmusikk" for så å gjenskape den etter beste evne.

Kanskje ble frontfiguren i a-ha svøpt inn med sirenesang, guddommelige basuner, og filosofisk lyrikk da han frigjorde seg fra lenkene, gikk ut av hulen og mot det glødende bålet i Platons hulelignelse. Som en hjemvendt profet har han i flere år prøvd å sette ord og melodi på opplevelsen. Sirenesangen klarer han som en av Norges beste vokalister å framskaffe selv, basunene sørger Trondheimsolistene for, mens lyrikken er det låtskrivere som har hjulpet ham med.

Harkets andre engelskspråklige soloalbum låter godt, av og til nesten for godt. Hvis Letter From Egypt hadde en kropp, vil man instinktivt prøve å lete etter skjulte arr og mangler i skyggene av de perfekte konturene, i håp om å finne noe som kan dempe ens egen gjennomsyrede egoistiske irritasjon over noen andres perfeksjonisme. Men man finner bare balanse, harmoni og fred, og gjerne alt på en gang i løpet av albumets 12 spor og 49 minutter.

En av albumets desidert gjeveste låter er den singelen Darkspace som utgjør de første 3 minuttene og 45 sekundene av Letter From Egypt. Med strofene "You're with me, you're with me, with me" beviser soloartisten og hobbyfilosofen hvor stødig han står på norsk populærmusikks grunn, selv den dag i dag – ikke mer enn 23 år etter a-has superhit Take On Me. I likhet med de så å si alle de andre sangene på skiven, består Darkspace hovedsakelig av strykere, keyboard og en akustisk gitar. Og med Morten Harkets upåklagelige vokal på toppen, høres sangene også veldig like ut i struktur.

Lyrikken er ikke overraskende gjennomført melankolsk. Sammen med Darkspace, er det a-ha-kollega Magne Furuholmens bidrag We'll Never Speak Again og Movies (begge singler) som stikker seg mest ut. Sistnevnte har Morten Harket & co fått fra The Locomotives, som skrev perlen på 90-tallet, og deretter gitt den en majestetisk og storslått aura uten like. Med andre ord er singlene de beste låtene som er å oppdrive på dette verket. Men andre sanger som også er verdt å nevne er Anyone og Send Me An Angel.

Introen til tittelsporet minner om Beatles' A Day in the Life, og samtidig om de utallige sangene som har blitt inspirert av Sgt. Peppers Lonely Hearts Club Band avslutningsnummer i ettertid. De sentrale strofene "everyone's gonna be alright, everybody's is gonna be OK" ligner også mistenkelig mye på Sweetbox's topphit Everything's Gonna Be Alright (1997). Det reduserer dessverre låten til en middelmådig og lite nevneverdig poplåt. Men dette må være det største unntaket.

Hvis man skulle oppsummere hele Letter From Egypt med kun ett ord, ville man sannsynligvis sagt VAKKERT. For Morten Harkets etterlengtede soloalbum er ikke annet enn et skjønnhetsideal på musikalsk vis. Undertegnedes førsteinntrykk levner ingen tvil om det.