The Frogs
Alice Cooper
Michael Schenker Group

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Fire rockere møtes ved en tilfeldig korsvei

Spinoff-produkt fra filmmusikken til Scream. Spennende sammensetning, men ujevnt resultat.

Sebastian Bach (ex-Skid Row) skrapet sammen en pussig gjeng til å lage en coverversjon av School's Out (Alice Cooper) til filmmusikken på Scream. Deltakerne, heretter kalt The Last Hard Men, hadde det visstnok såpass bra i studio sammen at det ble en del låter ekstra. Skru klokka fram fem år, og så kommer hele greia på en plate. I tillegg til Bach finner vi Kelley Deal (eks Breeders), Jimmy Flemion (Frogs) og Jimmy Chamberlin (Smashing Pumpkins). En noe brokete forsamling, der kaos og rus virker å være fellesnevneren for de fleste (muligens med unntak av Flemion). Hovedmann Bach har styrt innom litt av hvert etter han ble kastet ut av Skid Row etter en noe turbulent tid der, uten at jeg kjenner til at særlig av det han har beskjeftiget seg med har resultert i spesielt god omtale noe sted.

The Last Hard Men er en ymse blanding av rock, heavy, coverlåter (Alice Cooper, Michael Schenker Group), indie, ballader, osv. Iblandet noen pussige intervjuer av bandmedlemmene blir dette en noe ujevn opplevelse. Det tar godt av fra starten av, særlig hjulpet av Chamberlains glimrende trommespill i beste Smashing Pumpkins-stil. Bandets versjon av School's Out tilfører ikke så mye nytt, og tilhører den mer uspennende delen av plata. Tittelkuttet, skrevet av Deal, minner så absolutt om The Breeders, og er en bra tilbakelent låt i indierockstil. Deal og Bach alternerer om å ta hånd om vokalen på låtene, og her kommer nok Deal et hakk heldigere ut enn Bach. Enkelte ganger blir de roligere låtene svært så suppete, i ekte "sen åttitallsballade med tent lighter"-stilen. Når dette blandes med spennende indieriff og en ellers rufsete stil merker man at bandmedlemmene ikke har hatt helt samme musikalske historie fram til denne korsveien. Det blir lettere forvirrende å henge med på denne sammensetningen, og en snikende følelse av at dette produktet ikke har fått særlig bearbeiding utover Bachs eget miksebord melder seg. Klart demopreg over mange av låtene er skjemmende, særlig tatt i betraktning at det har tatt fem år før albumet har blitt sluppet i butikkene.

Tidvis låter det temmelig tøft, men den overordnede konklusjonen blir at The Last Hard Men VAR en liten musikkhappening skapt av Bach og tre andre rockere som ikke hadde noe bedre å ta seg til der og da. Ideene var sikkert inspirerende sett gjennom et par, tre promillepoeng, men i edru tilstand virker det noe ugjennomtenkt og uferdig. Noe av kvaliteten ligger i kvantiteten; du får mange låter som unntaksvis smeller fram som relativt spennende rockere. Som hovedregel faller dog The Last Hard Mens materiale igjennom som halvinteressant slurv.