cover

Smash

Jackson and His Computer Band

CD (2005) - Warp / Voices Music & Entertainment (VME)

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Elektronisk

Stiler:
IDM / Techno / Synth

Spor:
Utopia
Rock on
Arpeggio
Minidoux
Oh boy
TV dogs (Cathodica's letter)
Hard tits
Teen beat ocean
Promo
Tropical metal
Headache
moto
Fast life
Radio Caca

Referanser:
Aphex Twin
Boards of Canada
Richie Hawtin
Matthew Herbert
Ricardo Villalobos
Prefuse 73
New Order
Kraftwerk

Vis flere data

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)


Shallow

Edward Saksehånd har møtt sin overmann.

- Will he be OK, Doc?
- The years spent in isolation have not equipped him with the tools necessary to judge right from wrong. He's had no context. He's been completely without guidance. (...) It seems clear that his awareness of what we call reality is radically underdeveloped.
- But will he be all right out there?
- Oh yeah, he'll be fine.


Jackson Fourgeaud gjør kunster med saksen som man i alle fall ikke lærer på friundervisningens sømkurs. Sammen med sin unormalt store samling av plater og datamaskiner, klipper og syr Jackson sammen noe du både har hørt og ikke hørt før. He's the operator with his pocket calculator.

Det er helsikes flinkt jobba. Edward Saksehånd har møtt sin overmann.

Den trivelig titulerte "Hard tits" er for eksempel en nydelig New Order møter New Orleans møter New Wave på åpen gate. "Oh boy" er en sjarmerende og surrealistisk eventyrreise med Jacksons niese som forteller og "Utopia" er pop-IDM av øverste klasse. Det interessante er at det er den eldste låten på plata.

For på samme måte som Saksehånd, i alle i følge psykologen, ikke klarte å skille mellom rett og galt, virker det som om den godeste Jackson har fanget seg selv i sin egen Pro Tools-felle. Visstnok var det en helt annen plate Jackson solgte inn til Warp. Men da kontrakten lå på bordet fikk han vegringsangst og gravde seg ned sammen med datamaskinene sine. Han syntes ikke resultatet var godt nok. Og da nærmer vi oss saksens kjerne. Det er for flinkt jobba.

Smash framstår som et i utgangspunktet uoverkommelig, men ikke uoppnåelig, begjærlig møte på lørdagskvelden. Et slikt som mot alle odds går i boks og neste morgen, når de fleste barrierer er brutt og forsvarsmurer falt, viser seg å være rimelig tomt og intetsigende allikevel. Shallow er vel ordet jeg leter etter. Selv om det er upresist.

Det er ikke idéene, artisten eller konseptet som er shallow. Det er resultatet. Det er datamaskinene.

I am adding and subtracting
I'm controlling and composing


Jackson prøver febrilsk å høres glattpolert og nyskapende ut, men ender egentlig opp som en slags samrøre mellom DJ Shadow, Prefuse 73 og Petres radiojingler, uten å tilføre noe annet enn poseprodusert lydgodteri. Han tar visjonen til Kraftwerk og forener seg med teknologien. Men som i all science fiction går noe fryktelig galt, og teknologien tar overhånd. Egentlig virker det som om Jackson jobber seg bort fra et lyttbart uttrykk og inn i teknikaliteter og andre kalamiteter som han egentlig ikke klarer å holde styr på.

For det meste høres Smash ut som The Computer band and their Jackson og ikke omvendt.

- But will he be all right out there?
- Oh yeah, he'll be fine.

Denne anmeldelsen ble opprinnelig publisert på pstereo.no,
der den fikk karakteren 5/10

pstereo logo

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Opsvik & Jennings - A Dream I Used to Dream

(Loyal Label)

Opsvik & Jennings siste album er en sjarmerende affære, i grenselandet mellom det elektroniske og akustiske.

Flere:

The Flaming Lips - Yoshimi Battles the Pink Robots
Rockettothesky - Medea