Nusrat Fateh Ali Khan
Tricky
Björk

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Dans, dans, dans neppå gølvet

Her loves det en flamenco-bølge over norske dansegulv. Dessverre vil denne plata kun hjelpe til med et mindre musikalsk skvulp.

Temasamleplater, spesielt rettet mot dansesegmentet i musikken, er vel ingen mangelvare for tiden. Om du liker å bevege rompa og føttene til nu-jazz, electro-clash, discohouse, afrobeats eller en av de ørten andre stilene så er platebutikkene fulle av samlere for "a perfect night". Futuro Flamenco er intet unntak, og denne gangen er det altså flamencoen som stilart som skal til pers. DJ Martin Morales og selskapet Outcaste har smørt sammen 14 dansbare kutt, og gitt samleren en beleilig framtidsrettet tittel. For trangsynte og kjølige nordmenn er vel flamenco et ord eller en musikkstil som først og frem assosierer fram en svett spanjol på akustisk gitar, ikledd hvit skjorte og sorte høyhelte sko, mens rødkledde senoritaer svirrer rundt i forgrunnen med en sort krøllete hårlokk tilrettelagt pent i panna og et ansikt kanskje vel mye dandert med sminke (det far min raskt ville ha omtalt som "kalkete graver").

Fordommer? Ja, hvis vi først skal plukke fram noe av det positive med Futuro Flamenco, så skrellet de vekk dette trangsynte bildet av netthinna mi ganske kjapt. For her var det ikke "bandoleiro"-gnåling og gitaronani på kassegitarer. Futuro Flamenco skal ha skryt for å være en samler som innbefatter flere stilarter og tiår med flamencorelatert musikk. Her bys det på gamle helter fra flamencogitaristverdenen, samtidig med at mer dance- og houseorienterte artister fra de siste tiårene inviteres inn. Howie B (Nomad Soul, Tricky, Björk), Nitin Sawhey (James Taylor Quartet, Talvin Singh, Nusrat Fateh Ali Khan), Julius Papp (dance-mekker) og Madrid De Los Austrias (Richard Dorfmeister, Zero 7, Koop) er blant de mer moderne artistene som spiller opp til dans denne gangen.

Bredden til et slikt påfunn er således godt dekket, og vel og bra er det. Flere av kuttene fungerer til og med fint som mer chill-out/electronica aktig musikk, frivillig eller ei. Visstnok er noe av formålet å vise noe av flamencomusikkens indiske røtter, uten at jeg vet om akkurat det blir så fryktelig vellykket. Imidlertid finnes her noen riktig gode låter som jeg gladelig skal vurdere å lirke inn i CD-spilleren neste gang jeg får kloa i stereoanlegget på et festlig lag. Blant annet er Bartholomäus & Raabensteins A Night Out With Nel Foltz en liten perle, med vakkert gitarspill og en rytme som bygger seg pent opp til å bli en spennende benflytter når det skal danses. Tolkningen til Oi Va Voi(?) av den jødiske sangen D'Ror Yikra blir på sin side kun masete, og det er dessverre et kjennetegn for flere av kuttene. Dette er med andre ord på ingen måte en skive jeg klarer å spille i sin helhet, da det raskt blir for mye av det samme - variasjon og bredde i låtvalget eller ei.

Nisjeplater generelt og nisjeplater spesielt for dansebruk passer vel best for de som har en interesse for temaet eller stilarten fra før av. Og er du grønn når det gjelder flamenco, vil jeg neppe tro at du vandrer videre her i verden som nyfrelst flamencotilhenger etter å ha kjøpt deg Futuro Flamenco. I små doser kan du gjøre kvelden hyggeligere med litt særegen dansemusikk, men forvent ingen musikalsk bakoversveis av dette albumet. Pluss deles ut for bredde i stilarter og historikk, minus deles ut først og fremst fordi dette etter hvert blir veldig veldig slitsomt å høre på. Jeg venter spent på neste trekk i samleplateavdelingen; vil det bli tangoen, salsaen, eller rett og slett den riktig gode dansen cha cha cha?