Led Zeppelin
Seigmen

Lateralus - Tool (2001)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Vælkømmin ska di vara...

Tools videoer er en audiovisuell nytelse, men de kunne godt vært flere før de fant veien inn i denne kremboksen.

Velkommen inn til en liten smakebit på galskapen som skjuler seg bak institusjonen Tool. I vaken som fulgte klassikeren Ænima (1996) og den påfølgende turnéen, etterlot Tool et milliontalls trofaste fans verden over i abstinensens ublide favntak. Riktignok fantes det en rekke andre kompetente tungtslående band innen alternativ metal å hvile albuen på i vente på neste langspiller: Jeg tenker på sådanne som Kyuss, Rage Against The Machine, nå oppløste Soundgarden og endog A Perfect Circle - Keenans "pauseband". Men, for de av oss som er av oppfatningen at Tool er noe temmelig eget midt oppe i hele smørja, ble det etter hvert en mager trøst da ventetiden klokket seg inn i sitt fjerde år. Selskapet Volcano og bandet satte derfor sammen denne multimediaboksen for å kjøpe seg litt mer tid til å fullføre det som skulle bli langspilleren Lateralus. Som en av de privilegerte mottakerne av et eksemplar av denne CD/DVD-boksen, skal jeg forsøke å gi deg et bilde av hva du får.

Jeg må innrømme at jeg skippa CD-delen i en lang periode til fordel for DVDen. Suget etter å se de fem videoene i digitalt format overstyrte midlertidig nysgjerrigheten på et utvalg live-kutt og tiloversblevne spor fra diverse studioøkter. Tools videoer er nemlig blant det som sterkest skiller bandet fra andre band i samme genre - Tool ER tross alt i seg selv en svært eksklusiv multimediapakke med full kontroll over virkemidler, grafisk og musikalsk uttrykk. Dette bunner mye i gitarist Adam Jones' arbeid og interesse innen spesialeffekter, animasjon, foto og regi. Visste du for eksempel at Jones jobbet i crewet bak innspillingen av "Jurrasic Park"?

Nuvel, DVD-seksjonen inneholder (tilsynelatende) fire videoer: Sober og Prison Sex fra Undertow (1993), samt Stinkfist og Ænima fra... eh, ja nettopp langspilleren Ænima. Jones setter opp alternative universer der animerte og udefinerte figurer får utfolde seg - mer eller mindre i samspill med tilsvarende udefinerte menneskeskikkelser i interiører utenfor klare tidsreferanser og konkret sammenheng. Med unntak av et par sekvenser under Stinkfist er det ingen tydelig rytmisk interaksjon mellom lyd og bilde, og således heller ingen åpenbar sammenheng mellom mediene. I dette samspillet oppstår således en tredje mening (hvilket ofte uteblir i konvensjonelle "motevideoer"), og dermed et implisitt krav om å forholde seg til ekstrem lyd og ekstreme bilder uten tolkningsmotiver og "verktøy" erøvret fra øvrig populærmusikk. I mer klar tekst krysser Tool med disse videoene grensa mot kunst (hva nå det måtte være) og setter musikken inn i en kontekst som frir til muligheten for å danne egne meninger i det visuelle kaoset. Resultat: full forvirring, psykedelia, desorientering og muligens kvalme/ekstase.

Ved første gjennomkikk kan en lett falle for fristelsen til visuelt å plassere videoene i bølgen av sjokkrockere som har herja siden midten av 90-tallet, med Marilyn Manson som prototypt eksempel. Manson kan nok skilte med flere, mer påkostede og ekstreme videogrammer, men etter å ha sett et par og det første "sjokket" har lagt seg, fremstår de i bunn og grunn som jævlig endimensjonale - en mann, et ikon, et sjokk. Mer får man ikke mye å bygge på der oppe i skallesnerken. Tool er på sin side svært bevisste på å ikke lage visuelle ikoner ut av sine respektive medlemmer, best eksemplifisert i det kanskje sterkeste møtet mellom lyd og bilde på denne DVDen: Stinkfist. Bildeforløpet er her sentrert rundt en håndfull diffust gjenkjennelige "humanoider" og deres bevegelsesmønstre som etter drøye 10 gjennomganger fremdeles står uten forståelige motiver. I hvert fall innenfor denne skribentens referanserammer.

Menyens audiovisuelle utforming er svært god, men vær obs på at Tool også her dyrker minimalismen og den lett overfladiske okkultismen som til dels preger platecovre og posterart. Det finnes ingen veiledende tekster. Manøvreringen kan derfor fort utvikle seg til en snikende følelse av å bli utsatt for en IQ-test i de første gjennomgangene. På den annen side, skiva inneholder ikke så mye og etter å ha trykket deg frem og tilbake noen ganger burde du ganske raskt finne frem til en femte video - en bonus i form av Hush fra Opiate, Tools eget innlegg i sensurdebatten som til enhver tid holdes aktuell i Statene gjennom moraliserende husmødre og tøffelhelter i bånd. Videoen ligger antakeligvis uannonsert og bortgjemt fordi den representerer et visuelt stilistisk brudd i forhold til de øvrige små filmene. Og i ærlighetens navn; den er ikke nødvendigvis veldig interessant, men det er nå litt artig lell.

Over til CD-delen: Å raske sammen åtte spor kan øyensynlig virke som en litt fattigslig nødløsning i forbindelse med å presentere et stødig box-konsept. For min del endret den tanken seg en smule da jeg av displayet kunne lese at disse åtte sporene utgjorde 74 minutter til sammen. For å utdype det jeg nevnte tidligere i anmeldelsen er dette en samling av fem livespor, to lydcollager og et ikke tidligere utgitt studiospor. Til min store glede har jeg funnet at denne samlinga etter tre måneder har utviklet seg til et heavy rotation-objekt. Det er en fryd innledningsvis å høre en knallhard versjon av Third Eye. Likeledes en omarrangert og et kvarter lang versjon av Pushit, der spesielt Keenan imponerer som en utrolig stødig og kompleks vokalist også live. Det tidligere uutgitte stonerkuttet Merkaba er et annet høydepunkt, der stemningene veksler mellom knallhard flyt og sakrale stemingsbiter a la Seigmen rundt 1994. I tillegg gjør de ære på Chancellors tidligere band, Peach, gjennom deres låt You Lied samt på Led Zeppelin gjennom en svært gjennomarbeidet, stemningsmettet, seig og kildetro versjon av deres klassiker No Quarter fra 1973.

Et innkjøp av denne boksen skulle vri en liten del av hverdagen til en aldri så liten fest, i hvert fall for en midlere fan av bandet. For en tulling som undertegnede kan det derfor være litt vanskelig å komme med innvendinger i selskap med boksen de første nettene en deler seng. Nå som den umiddelbare forelskelsen har lagt seg en smule føler jeg dog at dette er en litt prematur ejakulasjon. Jeg er temmelig sikker på at Jones kommer opp med nye snasne videoer i forbindelse med Lateralus, og da skulle det vel ikke ha kostet så alt for mye å ventet en to-tre skiver til for å gi ut en mer komplett samling, og ikke minst en samling som ga ørlitte grann mer for penga en tross alt må legge i dette her. Oppsummeringsvis er det således ikke kvaliteten som gir karakter fem. Det er snarere mangelen på kvantitet, og en litt utålmodig holdning til å utgi en boks som neppe ville unngått klassikerstatus dersom den fikk en litt bedre sjanse til å fremstå som en mer helhetlig dokumentasjon av bandets audiovisuelle eskapader. Det betyr på en annen side ikke mer enn at jeg glatt kommer til å svi av tre-fire nye hundrelapper på neste boks - det blir nok en trip okkesom.