Black Oak Arkansas
Lynyrd Skynyrd
Bruce Springsteen

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Røtter i sør

Tidligere heavyrocker har funnet hjem til sørstatssoundet og gitaren.

Andy Tanas spilte en kort stund på 70-tallet i Black Oak Arkansas. Deretter skal han visstnok ha vært innom sveitsiske Krokus på 80-tallet. Nå leter han etter sine musikalske røtter. Songs From the New South er en grei blanding av countryrock, southern rock og rootsrock.

Han skriver ganske streite låter, som byr på lite nytt. Jeg sliter litt med å finne ut hva Tanas mener med The New South. Dette ligner vel mye på old south for å forsvare tittelen. Man hører spor etter alt fra Lynyrd Skynyrd til Bruce Springsteen, uten at han kopierer noen av dem. Innspillingene mangler ofte den lille gnisten som kunne hevet materialet. De lusker rundt i et landskap fylt av amerikansk tradrock uten å utfordre en eneste gang. Man savner fort litt driv eller trøkk.

Tanas er en brukbar låtskriver. Låtene hans er av det kaliberet som sikkert kunne blitt spilt på en hvilken som helst lokal radiostasjon i midtvesten eller sørstatene, når som helst på døgnet. De biter seg likevel ikke godt nok fast i minnet til at man lar seg imponere. Uansett om han forsøker å være myk eller røff, føler jeg en likegyldighet til skiva.

Noen låter lener seg mot rock'n'roll, mens andre nærmer seg country. Begge deler gjøres med like stor respekt og like lite gnist. Dette er småbyrock som gjør seg godt i det sørlige USA. Likevel er det ikke til å komme fra at akkurat det Andy Tanas driver med har vært gjort utallige ganger før. Mange har klart å ta utgangspunkt i de samme røttene og komme opp med et mer sprelsk eller interessant resultat enn dette.

Genesis 1969-1977

En kort gjennomgang av Genesis sine mest sentrale plater i perioden 1969-1977, av Geir Levi Nilsen

Hunx and His Punx - Gay Singles