Entombed
High On Fire

Blood Mountain - Mastodon (2006)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Tungt ubehag

Dette er litt som å sette musikk til kaldsvetting, magekramper og paranoia.

Remission er ei skive fylt av den type metal som lett kan ta pusten fra en uerfaren lytter. Vi snakker ikke om black metal, men brutal og slem metal. To av gutta befant seg tidligere i støybandet Today Is The Day. Dermed kan man forvente at dette ikke er den streiteste metalen man kan få tak i. Her finnes ingen kommersielle publikumsfrierier. Mastodon velger ikke korteste vei mellom a og b, men man kan likevel ikke beskylde dem for å gjøre seg overdrevent vanskelige.

Skiva er langt fra noen behagelig opplevelse, men så er det vel ikke behag man ønsker når man setter på denne type metal heller. Uberørt er det i hvert fall vanskelig å forbli. Remission har både buldrete kramper av noen gitarkaskader og rolige partier. Bandet har samtidig klare progressive trekk. Samtlige medlemmer veit hva de driver med, selv om de ikke klarer å gjøre materialet like interessant hele veien. På sitt beste har dette bandet mengder av driv og pågangsmot, men i blant kjedes man litt av all brummingen og buldringen.

Låter som March of the Fire Ants og Burning Man er gode grunnlag for god gammeldags headbanging eller andre metalliske aktiviteter. Både trommer og gitarer begir seg ut i skumle og drivende vendinger. Den rolige avslutningen Elephant Man kunne kanskje fungere som nervemedisin for noen, om det ikke hadde vært for det skjulte støysporet etterpå. Mastodon kan nok virke både forfriskende og tøft for den viderekomne. Vil man ha ti streite riff og allsangsrefrenger, bør man lete et annet sted.