Bad Moon Rising - Sonic Youth (1985)
EVOL - Sonic Youth (1986)
Sister - Sonic Youth (1987)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Umiskjennelige Sonic Youth

Litt fram og tilbake, opp og ned. Men absolutt et godt album.

Arbeidstittelen til dette albumet var Peace Attack inntil Kim Gordon og Thurston Moore lanserte idéen om å bruke bilder fra kunstneren Richard Princes billedserie Nurse Paintings som coverart. Prince hadde nylig gjort suksess i New York, og Sonic Youths assosiasjon til kunstverdenen blir opprettholdt her, selv om valget kan virke noe umotivert denne gangen. På noen kan vel linjen med de mer pop- og rockformulerte Geffen-utgivelsene, som leder fram til Sonic Nurse, også virke noe umotivert i forhold bandets mer eksperimentvillige utgivelser på 80-tallet. Men bandet har flere ben å stå på i dag, og Sonic Youth ivaretar sin eksperimentelle arv gjennom sitt eget plateselskap, SYR. Da bandet gjorde Murray Street jobbet de samtidig med det mer abstrakte soundtracket til filmen Demonlover, og fikk tilfredsstilt begge sider av sitt doble jeg der. Men nå har neste SYR-utgivelse (J'accuse Ted Hughes m/ Brigitte Fontaine) ligget på vent en stund, og Sonic Nurse blir sluppet i en periode der Sonic Youth har en re-utgivelse (Goo), en video-samler fra Geffen-perioden (Corporate Ghost) og utgivelser av flere år gamle improv-sessions (Hidros 3) på plakaten. Lukter det stagnasjon her?

Det er tydelig at støysekvensene fremdeles er sentrale selv om de blir mer og mer subtile etter som årene går. Og her finnes kanskje også svaret: Inkluderingen av Jim O'Rourke har faktisk fornyet Sonic Youth, låtmaterialet ikke er like eksplosivt, men O'Rourke har bidratt til at støyen er trukket tilbake i et mer raffinert lydbilde, uten at det har gått på bekostning av det umiskjennelig Sonic Youth-soundet. Unmade Bed og Dripping Dream er gode eksempler på dette.

Pattern Recognition og Kim Gordon and the Arthur Doyle Hand Cream står som eksempler på låter som refererer til både litteratur og populærkultur på samme tid, og som bekrefter at bandet fremdeles ønsker å kommentere samtiden i låtene sine. Kim Gordon and the Arthur Doyle Hand Cream (i utgangspunktet Mariah Carey and the...), omhandler tekstmessig Mariah Carey som sexobjekt og hennes angivelige forhold til Eminem, med utgangspunkt i et intervju hos CNNs Larry King:

"What's your gut feelin' about the new deal
How's the label gonna remake you
How was your date with Eminem
Did he bake you and then forsake you
Is innocence gonna still overtake you
Like Arthur Doyle they can't fake you
Ah Mariah you're endless
Like the wind, you're feelin' defenseless"

Sett bort fra en kobling med frijazzsaksofonisten Arthur Doyle (Gordon: They're both divas in their own way), gjentas litt av rammen rundt historien om Karen Carpenter fra Goo. Med kvinnens kropp og mentalitet som tema, buldrer Shaking Flesh fra Confusion Is Sex som et enda fjernere ekko. Låta bærer også med seg litt av den punk-attityden både i Gordons framførelse av teksten og i det skeive gitarsoundet, og den skiller seg ut på Sonic Nurse som en liten nostalgisk trip tilbake til gamle dager.

Tilbake til Pattern Recognition og litteratur. Tittelen er tatt fra en bok av William Gibson som delvis dreier seg om en logofiksert "cool hunter", eller trendjeger på godt norsk, hvis jobb er å plukke opp trender fra gata til bruk i markedsføring.
Åpningsfrasen "I'm a cool hunter making you my way, like a brand name you'll replay" er klar nok, men teksten bærer ikke med seg en eksplisitt kritikk til denne kulturen. Kanskje ikke så rart, i den grad Gordon selv stilte opp for Calvin Klein i sin tid. Men som kjent har Sonic Youth opptrådd i de fleste sfærer uten å bli omfavnet hundre prosent, selv om Bill Hicks for ti år siden hadde sitt å si om slike sprang. Ironien er dobbel i denne låta; dette er erketypisk Sonic Youth.

Og like typisk vokser Sonic Nurse med tiden. Selv om noen av låtene er merkelige og har noe schizofrent over seg, er det en fin blanding av det klassisk skeive/støyete Sonic Youth og den nye, litt mer poporienterte utgaven av bandet. Dude Ranch Nurse er representant for det siste og er platas beste spor. Den er bygget på fire akkorder og virker stillestående og progressiv på samme tid. Små detaljer i produksjonen løfter den opp, og at den fortsetter der andre ville stoppet gav gjenklang i mine forventninger. Forutsigbart kanskje, men Sonic Youth har fremdeles den lille skarpe kanten.

Det er mange hendelser, og ikke minst musikalske trender, Sonic Youth har sett komme og gå i løpet av sin karriere. Bandet har sjelden latt seg påvirke av siste nytt, og de har alltid holdt en sterk fokus på egen idéer og sitt eget musikalske utkomme. Selv om Sonic Nurse ikke er bandets mest spennende og originale plate markerer den at Sonic Youths bidrag til populærmusikkens vokabular er betydelig.
Høydepunkter: Dude Ranch Nurse og Peace Attack.