Live Acoustic Tour 2006 - Maria McKee (2006)
Peddlin' Dreams - Maria McKee (2005)
High Dive - Maria McKee (2003)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Liten diva med stor stemme

Mange har nok sett frem til et livealbum fra den lille jenta med den utrolige stemmen, men dette innfrir ikke helt forventningene.

I mitt bankende blues-hjerte har det alltid vært plass til enkelte artister fra andre sjangere. En av dem er Maria McKee. "Alle" insidere spådde dama en lysende karriere da hun debuterte i LAs musikkmiljø som sanger i Lone Justice på begynnelsen 80-tallet. Produsent av debutplaten var mirakelmannen Jimmy Iodine, og giganten Geffen spyttet i penger. Den lille, vevre og vakre Maria McKee hadde en stemmeprakt og villskap ved seg som man trodde ville vinne rockeverden. Med bandets karakteristiske (og på den tiden tidsriktige) kupønk og råe liveopptredener skulle verden erobres. Men så ble gruppas to album overprodusert og glatte og dessverre dominert av en rekke studiorever som ble benyttet for at plateselskapets ambisiøse mål skulle nås. Dessverre endte det bare med middels suksess.

Det gikk ikke særlig bedre med det like ambisiøse og produserte soloalbumet Maria McKee, selv om det inneholder tidløse øyeblikk som i låten Breathe og Has He Got a Friend For Me. Etter dette tok McKees karriere en bedre vending da hun havnet under vingene til Rick Rubin-sidekicken George Drakoulias, som blant annet hadde produsert Black Crowes. Lydbildet ble steintøft, og med karer fra Jayhawks i bandet ble You Gotta Sin To Get Saved fra 1993 et lite mesterverk. Etter det har det gått litt opp og ned de siste 10 årene. Hun skal vissnok ikke være den enkleste å jobbe med. Det siste trur jeg på etter å sette henne jage organisten av scenen da hun spilte i Trondheim for mange år siden. Sånn sett er det ikke rart at platene hennes nå gis ut på eget selskap.

Denne liveplaten er spilt inn i Hamburg i 2003. Coveret inneholder overhodet ingen opplysninger utenom tidspunktet, så om bandet aner jeg ingenting. Musikken derimot, kan vi si noe om. La meg umiddelbart si at jeg synes stemmen til McKee er så bra at jeg gir platen tre stjerner helt uten videre. Vi snakker etter min mening om en nasjonalskatt av en stemme - så sårbar og ensom, men samtidig sterk at en voksen mann kan gråte. Sånn sett ligger alt til rette for at dette skal bli en nær religiøs opplevelse. Men det blir det ikke med unntak av to låter. Dessverre er låtmaterialet her for svakt til at det kan bli virkelig bra. Låtene er anonyme og de fremføres som på studioalbumene Life is Sweet (1996) og High Dive (2003). De fester seg fortsatt ikke hos lytteren, til tross for den enorme stemmen og for så vidt gode tekster.

Det finnes som sagt to unntak. Det ene er en vakker versjon av tidligere nevnte Breathe. Man blir bare sittende og måpe når den toner ut, så endeløst bra er det. Enda flottere er en akustisk versjon av Life Is Sweet hvor McKee komper seg selv bare på kassegitar. Hun visker, trøster og hyler teksten så det går kaldt nedover ryggen. Teksten er fin også. Tro meg, disse to låtene er verdt prisen på platen i seg selv. Men to av ti låter er litt for tynt til at det kan bli noe kjempeplate. Resten av Live In Hamburg er ikke dårlig, men som sagt mangler det noe på låtene her. Jeg benytter imidlertid skip-knappen og venter heller spent på neste studioplate, som ifølge nettstedet hennes skal komme høsten 2004 eller påfølgende vår, og visstnok ligne mer på You Gotta Sin to Get Saved.