[capsule review in English available]

The Margarets
Diversion Blue

Every Other Sunday - Badger (2002)

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Sørlig fra nord

Kalde Tromsø leverer varm musikk med røtter i 60-tallet, uten helt å overbevise.

Tromsøkvintetten Badger henter inspirasjon fra 60-tallet og sommeren, og ikke minst de lokale damene. Spor etter The Beatles, The Byrds eller The Hollies er ikke vanskelig å finne i musikken deres. De har foretatt noen utskiftninger siden starten i 1997, både vokalist og trommis er erstattet. Håvard Stangnes og Kim Karlsen kom på plass først i 2002, etter debutskiva deres ble sluppet.

På C'mon Girls jakter Badger konstant på den perfekte poplåten, ved hjelp av luftige gitarer, varme harmonier og fengende partier hvor det ene prøver å overgå det andre. Likevel blir det ikke helt slik som man håper. Badger opererer innenfor en sjanger som lett kan bli kjedelig dersom det ikke finnes over snittet fengende partier eller overraskelser av noe slag. Overraskelser er det få eller ingen av her, men plata inneholder den ene catchy fraseringen etter den andre. Eksempler på dette hører vi på No Good Together, Polyester og It's a Glorious Day. For å si det sånn; du skal være rimelig deprimert dersom ikke Badger klarer å skape litt godt humør og sommerlig følelse med sin musikk. C'mon Girls kan lett blitt en gjenganger på sommerens grillfester, uten at det vil overraske eller plage meg.

Badger viser i blant at de er et band å regne med fremover, og fortjener i grunn en del oppmerksomhet med denne utgivelsen også. Flere låter krever radiolytternes oppmerksomhet, for det er ikke noe tvil om at dette er svært radiovennlig. Men C'mon Girls mangler likevel en del for å score høyt for min del, det er den alt for forutsigbar og kjedelig for. Det blir litt for lenge mellom hver gang de får det ordentlig til, selv om de prøver, og har noen gode forsøk.

Badger ender med å bli et nestenband, men et band som kan lønne seg å holde et lite øye med i fremtiden.