Dokken
Michael Schenker Group
Dio

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Come Smell the Wonderbaum

Jeff Pilson leverer som vanlig varene, høyt hevet over nye trender med sin klassiske heavyrock.

Jeff Pilson har i drøyt 20 år viet livet sitt til ulike heavyrelaterte prosjekter, som MSG, Dio og Dokken. Band som får gamle rockere til å lengte tilbake til cruiseturer med sin senka Opel Manta, spritfester på bygdelokalet og jakten på klare jenter etter stengetid. På stereoen spilte man høy og skurrende metall, noe som kanskje forklarte hvorfor disse gutta alltid kjørte alene med cola-flaska trygt plassert ved girspaken, mens wunderbaumen dansa i takt med Holy Divers gjennomtrengende falsett. Dette var den gyldne perioden før grungen tillot nerdene å digge metall, og vi kunne hånflire av syrevaska jeans og hockeysveis som etter Seattle for alltid forsvant i en sky av sinte burn-outs.

Så feil kan man altså ta. Jeff Pilson er alle de gamle luftgitaristers høye beskytter, og for ham har klokken sluttet å tikke etter 1988. Slik står det respekt av. Om dette går det an å diskutere seg blå, men jeg mener at hvis man ikke er spesielt nyskapende så er det like greit å holde seg til det man klarer best. For Pilsons del er det altså klassisk metal, med skingrende vokal, gitarsoloer og befriende lite ironi. Som War and Peace gjør han like godt nesten alt på egen hånd, både med instrumenter og på lydsiden. Han har dessuten med seg en del gitarvenner for solospill, blant dem John Norum.

Nå er det mulig at mange av den gamle fansen la bort vanene sine for mange år siden, men fanden skal vite at det er mangt et hjerte som fortsatt banker for gode, gamle dager og denne typen musikk. Mitt råd er derfor: Kjøp Light at the End of the Tunnel, samle Beavis, Butthead og de andre gutta for en siste tur til Mantorp og lag et hælvetes spetakkel.

The Samuel Jackson Five - Easily Misunderstood

(Honest Abe)

En krevende plate for krevende lyttere med store krav...