Strain, Crack, Break

Current 93
Cabaret Voltaire

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Artige saker

Re-utgivelse av deres første plate fra 1979. Masse primitiv amatør-noise.

"We're in a band, get an instrument of some sort, anything that makes a sound, come down on Saturday and we'll see what happens". Slik lød beskjeden Steven Stapleton, frontfigur i Nurse With Wound, ga "bandmedlemmer" John Fothergill og Heman Pathak over telefon et avgjørende øyeblikk en dag i 1978. Stapleton hadde gjennom sin jobb som skiltmaler ved et platestudio fått vite av Nicky Rogers, husets lydtekniker, at dersom han ønsket å lage litt støy i studioet en dag så var det bare å si i fra. Steven Stapleton lot seg ikke be to ganger og kontaktet sine kumpaner i all hast. Sammen stablet de en bil full av mer eller mindre anvendelige apparater. "It was all recorded in 6 hours and mixed in 2 hours the next day and we'd never even played before". Resultatet ble en herlig energisk og intens affære.

Albumet, som med sitt SM-konnoterende originalomslag alene gav platen et notorisk omdømme, åpner med Two Mock Projections. En studie i rastløs gitargnikking, rabiate propelldroner, og en i denne konteksten ikke spesielt vellykket gitarsolo. Et langt mer fengslende spor enn åpningskuttet er The Six Buttons of Sex Appeal hvor hissig gitargurgling, absurd hyling og frenetiske syntheziser-effekter - som ikke hadde gjort seg dårlig på en tidlig Cabaret Voltaire-plate - beveger seg inn i et statisk, men samtidig aggressivt og gnistsprutende landskap. Blank Capsules of Embroidered Cellophane, platens lengste og muligens mest interessante spor, er på nesten 30 minutter og kan best sammenlignes med AMM og deres klangunivers. Stykket inkorporerer anvisninger Stapleton har oppholdt seg dogmatisk til helt frem til i dag. "There had to be long tracks. We didn't like songs - no vocals". Her får vi servert jernskrangel i dialog med leketøy, pianoklanger, syntheffekter, kvinnelig fransk monolog, gnissing på metall, gitarfeedback, fløyte, orgeldroner, bormaskin, og unødvendige gitarpartier.

Nurse With Wound, som i dag har mer enn 70 utgivelser bak seg, er hovedsakelig Steven Stapletons eget prosjekt. John Fothergill, som senere i en liten periode ble en del av Lemon Kittens, og Heman Pethak, som startet sitt eget band Hastings Of Malawi, ble av ulike årsaker fjernet fra bandet. På de senere utgivelsene, fra 1981 og utover, involveres blant annet artister/grupper som Jim Thirlwell (Foetus), David Jackman (Organum), Andrew McKenzie (Hafler Trio), William Bennett (Whitehouse), Stereolab og David Tibet (Current 93). Sistnevnte har så å si vært med på nesten alle av NWWs utgivelser, slik Stapleton omvendt bidrar på de fleste av C93 utgivelser - og deltar entusiastisk med apokalyptiske ablegøyer.

På nyutgivelsen av Chance Meeting On A Dissecting Table Of A Sewing Machine And An Umbrella, hvis tittel refererer til en linje av en av surralismens kanskje mest interessante forgjengere Comte de Lautréamont, leser han opp listen med de fremste utøverne av hva Stapleton liker å titulere "Electric Experimental Music", som ble vedlagt albumet originalt. Listen - i dag legendarisk - var ment som et forsøk på å komme i kontakt med mennesker som delte samme glød og entusiasme ovenfor eksperimentell og grenseoverskridene musikk. Denne spenner over 244 artister fra A til Z med velkjente navn som Can, John Cage og Velvet Underground til mer eksotiske som Glaxo Babies og Moving Gelatine Plates. På nyutgivelsens ekstraspor, Strain, Crack, Break, manipuleres David Tibets stemme til det nesten ugjenkjennelige i det han resiterer listen med godbiter NWW har hentet inspirasjon fra, og som indirekte har vært med på å forme gruppens første og kanskje viktigste utgivelse.

Joe Henry - Tiny Voices

(Anti / Epitaph)

Ein drøy time med store låtar, stor musikalitet, løpske instrument, eklektisk innstilling og sjel, sjel, sjel.