Laura Gibson
Grand Archives

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Indiehusband på westernsaloon

Hva får du dersom du krysser Yo La Tengo med Laura Gibson? Wye Oak er svaret.

The Knot er navnet på Wye Oaks andre plate. Og Wye Oak? Et band bestående av ikke mer enn to medlemmer, Andy Stack og Jenn Wasner, selv om det tidvis høres ut som langt flere.

Hva detaljrikdom angår drypper ikke førstesporet Milk and Honey av melk og honning, men det trenger det da heller ikke. Stødig, taktfast rytme, en pianoakkord her og der, og de to vennene Andy og Jenn sine stemmer sørger sammen for stor stemning likevel. Mot slutten av det korte åpningsnummeret melder dessuten ett av platens viktigste virkemidler seg: Gitarfeedback. Den lille apetittvekkeren plasserer seg et sted midt mellom Grand Archives og Laura Gibson, som for øvrig begge to har levert solide album det siste året.

Platens andre spor, For Prayer, fungerer også bra, der det lener seg på rolige gitarbaserte vers av Neil Young-klingende kaliber, før lydbildet differensieres så til de grader ved hardtslående volumutblåsning i refrenget. Her bråker det av såvel cymbaler som heavy-metal-soloer, før verset igjen fører arrangementet rolig ned på bakken igjen. Jenn Wasner sin samtidig både ømme og uengasjerte stemme flyter dessuten fint oppå gittarklimpringen.

Om begynnelsen var rolig er fortsettelsen av platen mer, vel, høylytt. Fremdeles minimalistisk og lavmælt til tider, men i økende grad med den overnevnte gitarfeedbacken som vedvarende bakgrunnsstøy – ikke ulikt mye fra Yo La Tengos katalog – i tillegg til et generelt høyere tempo. Tidvis høres faktisk Wye Oak ut som et slags kamuflert Yo La Tengo (Wasners vokal har store likheter med YLTs Georgia Kaplan) – kamuflert med ørsmå lag av country og folk. Her hører vi nemlig fiolin og steelgitar (var det også en banjo der et sted?), og i neste øyeblikk naiv indietromming og regelrett støyete partier. YLT-inspirasjonen er kanskje mest opplagt i spor som Take it In og Siamese. Tattoo er på sin side nærmest for en Band of Horses-låt å regne.

Slik fortsetter det, med nesten drømmende bassdrevne sekvenser, kontrastering mellom det rolige og det energiske (disse hardere partiene bygges tidvis opp til klimaks av postrockdimensjoner), alltid med en mer eller mindre merkbar tilstedeværelse av country- eller folkelementer. Syv og et halvt minutt lange Mary Is Mary er blant høydepunktene, og inneholder alle ingrediensene. Denne er dessuten nøysomt bygget opp på gråtende gitarstrofer og trommer som flørter med skinnet på skarptrommen, begge delaktig i det som bølger frem fra crescendo til nesten total stillhet og tilbake igjen, ført an av Wasners vokal.

Noen få bunnpunkt til tross – The Knot er overbevisende sydd sammen til én enhet og er et prakteksempel på albumformatets styrke, nemlig det å forene – i dette tilfellet – elleve spor under ett og samme tak, alle knyttet sammen med den velkjente røde tråden.