Darkthrone
Aura Noir
Celtic Frost

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Full av pondus

Black Race, Virgintaker, Verminscum og Black Qvisling med en mørk, mystisk og okkult debut.

Okkultokrati er et navn som har kommet opp titt og ofte det siste året, men det er meg fortsatt en gåte hvem som virkelig skjuler seg under aliasene. Black Race, Virgintaker, Verminscum og Black Qvisling, som gutta i bandet kaller seg. På bildene er de gjemt bak mye hår eller sorte Ku Klux Klan-lignende hetter, og for en metal-fan så gjør jo dette sitt for å pirre nysgjerrigheten ytterligere! Det er i hvert fall ingenting i veien med imaget på denne gjengen! Og akkurat som bandmedlemmene, så er musikken like mørk, mystisk og okkult.

Tekstene fremstår som svært så annerledes, og faktisk ganske så intelligente sammenlignet med vokabularet man vanligvis finner i metal- lyrikken. Tekstene er fullstendig blottet for ord som murder, kill, rape og det er heldigvis ingen drager, konger eller broderskap nevnt. Ei heller har de noe politisk budskap. Og bare det er jo verdt et ekstra øye på terningen!

Okkultokratis lyrikk går i korte setninger, men med vanskelige ord som cheiromancy, erratic og perturbation. Dersom man bruker ordboken så finner man ut at det er det overnaturlige det handler om. Kunsten på CD-coveret viser en UFO som lyser ned på en pyramide, i tillegg til en himmel full av stjerner sett fra mørke skoger. No Light For Mass er Okkultokratis bevis for intelligent liv fra andre planeter enn her på jorden.

Men det er mye mer enn det overnaturlige med Okkultokrati. De blander black metal, doom, crust, rock og freestyler på en måte som ikke mange andre får til. De er like vanskelige å putte i en bås, som de er å sammenligne med andre band. Noen av låtene kan kanskje minne litt om de mest rocka låtene til Darkthrone.

Black Qvislings vokal er kraftig og full av pondus, og det er lett å se for seg en stor kar som for eksempel Bjørn Hellfuck eller Abbath (Immortal) når man hører denne vokalen.

Bandet er generelt gode til å få frem følelser. For eksempel etter å ha hørt låta Stench Of Life, så sitter jeg igjen og føler meg litt skambanket. No Light For Mass er en gjennomført bra plate, og den blir bedre og bedre jo mer man hører den. Favoritten, og forhåpentligvis radiohiten, er Ragnarokian – dette må jo være låta som forklarer bandets selvproklamerte musikksjanger black'n'roll!

Albumet gis ut på Platebutikken Tigers eget plateselskap Fysisk Format, som også huser andre band som er i vinden om dagen; Haust, Blood Command, Knuste Ruter og Årabrot for å nevne noen. Og det feteste av alt; No Light For Mass vil også bli gitt ut på kassett! Lenge leve kassetten!