cover

Knocked Out Loaded

Bob Dylan

CD (1986) - Columbia / Sony Music

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Rock

Stiler:
Poprock

Spor:
You Wanna Ramble
They Killed Him
Driftin' Too Far From Shore
Precious Memories
Maybe Someday
Brownsville Girl
Got My Mind Made Up
Under Your Spell

Vis flere data

Se også:
Love and Theft - Bob Dylan (2001)
The Freewheelin' Bob Dylan - Bob Dylan (1963)
Highway 61 Revisited - Bob Dylan (1965)
Blonde on Blonde - Bob Dylan (1966)
Time Out of Mind - Bob Dylan (1997)


Ett spor:
Brownsville Girl

Brownsville Girl

Det er "Brownsville girl" du bør spille, sammen med "Moonshiner" og hva som helst fra "Desire", dersom du skal overbevise noen om at Bob Dylan er en av tidenes største sangere. Det er "Brownsville girl" du skal sette på, hvis du vil vise hvor god Bob Dylan kunne være på åttitallet, når han ikke hyret inn barnekor, skrev sanger sammen med Tom Petty, lot seg bedøve av The Grateful Dead eller gjemte seg "Down in the groove".

"Brownsville girl" varer i 11 minutter. Hvert sekund er minneverdig, fargerikt. Hvert vers er et nytt eventyr, en western i bilder og ord.

"Brownsville girl" ble skrevet sammen med Sam Shephard, som nesten ti år tidligere hadde hjulpet Bob Dylan med "Renaldo & Clara", den nesten fire timer lange filmen fra The Rolling Thunder Revue. Shephard har seinere gjort seg kjent både som skuespiller og dramatiker. Samarbeidet på "Brownsville girl" var usedvanlig vellykket, det mest fruktbare siden Jaques Levy var med og skrev sju låter til "Desire". Dylan og Shephard kastet først rundt noen ideer, uten at låtskriverne kom noen særlig vei. Etterhvert begynte de å fortelle hverandre historier i stedet. En av fortellingene Dylan startet på, endte opp som den første linja i "Brownsville girl":

"Well, there was this movie I seen one time,
about a man riding 'cross the desert
and it starred Gregory Peck."


Sangen begynner og slutter med "The gunfighter". Fortelleren står i kø for å se en ny film med nylig avdøde Gregory Peck. "I could see him in anything". Derfra tar han oss med ut vest, til "The big country", i en gammel, sliten Ford. Vi passerer San Antoine og overnatter et sted i nærheten av Alamo. Handlingen blir vanskelig å følge. Perspektivene skifter. Men Bob Dylan kjører til veien tar slutt. Han gir seg ikke før hjulene faller av og brenner.

"Hang on to me, baby,
and let's hope that the roof stays on."
Bandet på "Brownsville girl" burde ha fått en egen rulletekst. Den fargelegger bildene som Sam Peckinpah, som Walter Hill og John Ford. Alle medlemmene i gruppa burde vært nevnt, helst med blokkbokstaver og ekstra stor skrift. Men det er Bob Dylan som er regissøren, som spiller hovedrollen, fokuserer, velger vinkel, zoomer inn og ut. Han har en mørk rytme i sjelen. Han kan presse inn så mange ord han vil i hvert vers. Han komprimerer og strekker teksten som ingen andre.

- Hvordan i helvete skal du få dette til å passe med melodien? spurte Sam Shephard under arbeidet med "Brownsville girl".

- Det skal du ikke bekymre deg for. Det går bra, svarte Dylan.

Og det gjorde det.
Forstå det den som kan:

"I'm too over the edge and I ain't in the mood anymore
to remember the times when I was your only man.
And she don't want to remind me.
She knows this car would go out of control."


Hvem andre hadde klart å skrive, langt mindre synge, ei slik linje?

"Brownsville girl" er en enestående sang, selv i den mangfoldige, rike katalogen til Bob Dylan, tidenes største låtskriver. Han har aldri gjort noe lignende, verken før eller seinere.

Og jeg har aldri hørt en bedre film.

Denne anmeldelsen ble opprinnelig publisert på pstereo.no
pstereo logo

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Devendra Banhart - Niño Rojo

(XL)

Let that hair hang down, let your hair grow down. Del to av Devendras Georgia-innspillinger.

Flere:

Noa Babayof - From a Window to a Wall
Serena Maneesh - Serena Maneesh