Aftermath

The Haunted (SE)
Divine Rapture

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

(New) Death metal - the US way!

Etter en lang pause vender de bråsinte amerikanerne med det australske bandnavnet tilbake, og denne gangen mener de alvor.

Når medlemmer fra to såpass kjente band som Malevolent Creation og Monstrosity bestemmer seg for å starte et prosjekt sammen, knytter det seg naturlig nok en del spenning til det ferdige resultatet. Ikke minst siden slike sideprosjekter er en yndet lekegrind for nytenkning og eksperimentering. De som har vært innom den skuffende debuten som kom ut i 2000 ble nok rimelig fort klare over at det fortsatt var dødsmetall det gikk i, dog av den blodfattige sorten. Ettersom tiden gikk uten at vi hørte noe fra herrene Soars og Morgan var det nok flere enn meg som trodde at dette prosjektet var en saga blott. Men etter å ha rokkert litt på besetningen er de altså tilbake. Brooks Rose har tatt over vokalen på permanent basis, og med den tidligere nevnte debuten friskt i minne har både han og resten av bandet virkelig noe å bevise med sin nye utgivelse.

En kort og dyster intro slår an tonen før du kan la deg imponere av de knusende gitarriffene og den gurglende vokalen på låta Laughing as They Die, en finfin åpning som inneholder alt det du forventer av en dødsmetallhymne og litt til. Deretter kan du legge til noen gnistrende taktskifter, samt to doble basstrommer som går farlig fort og du er allerede kommet over i neste låt. Etter å ha overhørt to slike ekstremer i rask rekkefølge danner man seg kjapt en formening av hvordan det resterende låtmaterialet vil fortone seg, og jeg følte meg da også rimelig sikker på hvilken musikalsk kurs amerikanerne hadde staket seg ut denne gangen. Der skulle det vise seg at jeg tok grundig feil.

Som en kontrast til det brutale og aggressive har nemlig Wynjara valgt å legge inn flere instrumentale spor som skaper både variasjon og atmosfære. På disse beveger man seg langt på vei mot det ambiente, og selv om noe av intensiteten i låtmaterialet blir borte fungerer det hele overraskende bra. Som om ikke det er nok fremstår låtene på den siste halvdelen av skiva som en salig blanding av partier med tilhørighet i thrash, doom og så dødsmetall igjen, slik at all tvil om hvorvidt Wynjara har kreert et originalt stykke musikk eller ei forsvinner som dugg for sola. Et godt eksempel på dette er I Am, skivas klart sterkeste øyeblikk, hvor bandet kombinerer doom og death med et særdeles groovy resultat.

Det største minuset med Human Plague er imidlertid nettopp forsøket på å inkorporere så mange forskjellige musikalske elementer i en uttrykksform, noe som synliggjøres i form av et stilmessig sprik som til tider blir veldig stort. I tillegg fremstår enkelte av låtene som veldig hendelsesløse og anonyme, og man får fort følelsen av at bandet har brukt litt fyllekalk både her og der. Når det er sagt passer den litt rufsete produksjonen låtmaterialet som hånd i hanske, og brorparten av disse sporene står faktisk fjellstøtt på egne ben. Med Human Plague har Wynjara tatt fire steg i riktig retning, og de skal ha fortjent ros for å gå nye veier i et musikalsk landskap som etterhvert begynner å bli ganske opptråkket.