[capsule review in English available]

Jon Spencer Blues Explosion

Sounds Like a Sandwich - Cato Salsa Experience & The Thing & Joe McPhee (2005)
No. 3 - Cato Salsa Experience (2005)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Pusser opp garasjen

Cato Salsa og Co. girer opp et hakk fra debuten. Forvent et rush av blod til hodet.

Hadde du bedt meg ramse opp de beste norske skivene noen sinne, ville du garantert ha funnet Cato Salsa Experiences plata A Good Tip For A Good Time inne blant de tre beste. Cato Salsa Experience (heretter forkorta til CSX) laget i 2000 en av de desidert tøffeste rockeskivene i norsk historie. De prøvde på ingen måte å kamuflere at de var et rølpete garasjeband, men kjørte på uten hemninger, og resultatet ble helt sinnssykt forrykende. Låter som Deadbeat og So, The Circus Is Back In Town gjorde dem ikke bare til norske yndlinger, også japanerne la sin elsk på kvartetten. Etter massiv turnevirksomhet og promotering i inn- og utland er endelig CSX klar med oppfølgeren til A Good Tip For a Good Time. Ventetiden har vært lang for oss som forelsket oss i bandet ved forrige korsvei, men endelig er altså The Fruit Is Still Fresh her.

Grunnet den tidligere nevnte turnevirksomheten brukte bandet svært lang tid på å bli ferdig med innspillingen av de nye låtene. De første låtene ble ferdig allerede i oktober 2001, mens siste låt ble spilt inn i mars i år. Med andre ord kunne plata vært ferdig for lenge siden, men jeg bærer ikke akkurat nag til bandet av den grunn. Det ferdige resultatet har nemlig blitt utrolig bra, og dette er på ingen måte noen dårlig oppfølger. Ordtaket "den som venter på noe godt..." passer med andre ord perfekt akkurat her.

Det virker som om CSX har pusset opp garasjen og funnet frem foreldrenes gamle Rolling Stones-plater og annet 60- og 70-talls snacks. Her er det orgelorgasmer, gitaronani og tamburin-rock med påfølgende klapp over en lav sko. Det virker som om gjengen har lagt igjen den rølpete garasjerocken hjemme og bestemt seg for å ta opp kampen med Jessica Fletchers og The Margarets om å lage den feteste 60-tallsrocken. The Fruit Is Still Fresh viser CSX fra en mer pop-preget side enn tidligere. Det er fremdeles et rufsete lydbilde vi blir presentert for, men de spiller garasjerock på en mer sensitiv pop-aktig måte. Således viser denne skiva bandet fra en mer allsidig side enn hva forgjengeren gjorde. Bandet har vokst og beviser at de er mer enn et middels garasjeband. Min påstand er faktisk at de er et av landets mest oppfinnsomme og energiske rockeband for tiden. Energien fra A Good Tip For A Good Time er bevart og gjør sitt til at det for adrenalinavhengige nærmest blir umulig ikke å like denne plata. Den kurerer glatt tretthet, dovenskap og søvnige søndager. Med andre ord; klarer du å holde beina i ro og luftgitaren i skapet mens du spiller denne er du god!

Man kan fremdeles ane de rufsete garasjelydene på mange av låtene, men de er på ingen måte så fremtredende som tidligere. I stedet for å gå seg bort i vasete psykedeliarock fra 60-tallet, har CSX valgt å plukke opp en annen 60-talls detalj, nemlig den herlige poprocken ispedd vakre orgeltoner. Nina Bjørndalen trakterer orgelet så godt at enhver Doors-fan ganske sikkert vil sende anerkjennende nikk mot bandets keyboard-seksjon. Cato Salsa synger fortsatt stødig og godt og får god hjelp av bassist og Garralda Records-eier Christian Engfelt på de muntlige arbeidsoppgavene. Jon Rise viser seg frem som en sikker trommis og er med på å gi bandet det drivet og den grooven som definerer CSX-soundet. Lurer du på hva jeg mener med dette karakteristiske soundet så må du bare sjekke ut spor nummer 3: Lovesick, og ikke minst Handsome Hank Is Back In the City. Du kommer garantert til å bli forelsket. Jeg er svært begeistret over at denne skiva har blitt så bra, og at bandet har lagt om stilen såpass radikalt. MC5 er byttet ut med Stones og resultatet er et mer luftig og allsidig CSX. Er du fortsatt i tvil om du skal gå til anskaffelse av denne plata kan du jo laste ned et par låter fra hjemmeiden deres. Her finner du, foruten et pent antall MP3-filer, også musikkvideoer med bandet. Et kult tiltak å titte nærmere på, eller du kan sjekke dem ut på en av de mange festivalene de spiller på i løpet av dette sommerhalvåret.

Av personlige favoritter kan nevnes... tja... skal vi si ALLE låtene? Ja, tror det.