Mazzy Star
Julee Cruise

Donnie - Jet Johnson (2003)

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Tilværelsens plagsomme letthet

Som en koselig, hårete, myk og varm angoragenser. På en altfor varm dag.

Den dagen Kanal 24 bestemmer seg for å la sin 32 år gamle velutdannede kvinne gjenoppstå som kjernelytter, er det kanskje Jet Johnsons Micropolitan som bør strømme ut gjennom eteren som lokkemiddel. Det er noe modent, mykt og kvinnelig ved denne utgivelsen, helt fra det dust fargede og naivistisk tegnede coveret via den barnlige, yndige stemmen til den glatte, klare produksjonen. Jet Johnson spiller, om ikke viserock, så i hvertfall dus og laidback, klassisk instrumentert poprock med en nokså typisk, tidvis pregløs vokal.

Det er kanskje nettopp det pregløse som ironisk nok er mest merkbart med hele platen, det er yndig, pent og søtt, men mangler den siste, lille biten som gjør denne typen musikk merkbar og meningsfylt. Der Low imponerer med to vokalister i formfullendt samklang og variert instrumentering og Cat Power skiller seg ut med en usedvanlig pen stemme og minimalistiske arrangementer, presterer Jet Johnson å plassere seg i en slags overgangsfase mellom disse to. Sangene er rolige, hyggelige og innbydende, og vokalistens sødmefylte verselinjer passer fint overens med musikken. Problemet er mest at det passer for fint, at det faktisk er i de partiene man møter noe uventet, noe nytt og tidligere uprøvd, som hever en plate over gjennomsnittet. Man skal slite litt med å få bitene til å trøkkes ned i bankebrettet, men Jet Johnson har tatt i bruk et bankebrett som ganske enkelt er så utslitt at bitene bare glir rett gjennom.

Kanskje er det ikke den 32 år gamle kvinnen som passer best som kjernelytter likevel, kanskje er det de som identifiserer seg med Britneys mantra "No longer a girl, not yet a woman" som vil finne glede og trøst i Micropolitan; kanskje er dette en type musikk som vil passe for unge kvinner som vil høre at det et annet sted der ute finnes en annen usikker, ung kvinne som føler det akkurat som henne, og attpåtil har satt seg ned og puslet sammen en koselig liten plate. Eller kanskje ikke.

Hvor om enn er sliter Micropolitan med å hevde seg i en sjanger som krever særpreg for å slå igjennom; for slik å unngå å ende opp som bakgrunnsmusikk på en pregløs kaffebar hvor nervøse twenty-somethings diskuterer og filosoferer over livets merkelige sammentreff.