Circle
Pole
Laika & The Cosmonauts

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Steinansiktet

Finsk kjempe tar med seg dub, ska og tango over til en loslitt kneipe i utkanten av den finske hovedstaden.

Markku Peltola kjennes nok best som skuespiller, kanskje særlig i kraft av sin hovedrolle i Karusmäkis storveise Mannen uten minne: Filmen om steinansiktet M som blir slått ned, mister hukommelsen og starter et nytt liv i utkanten samfunnet. I en av dens mange minneverdige scener - nærmest tablåer - går han inn i øvingslokalet til et Frelsesarmé-orkester, og oppfordrer dem til å endre musikkstilen:

- Har dere aldri tenkt å utvide repertoaret med rytmisk musikk?
- Nix. Hvorfor det? Vi spiller alltid sånt som dette.
- Jeg har plater hjemme. Blues, rhythm'n blues, rock'n roll. Dere må gjerne komme å høre på.
- Hvorfor ikke, når vi har fri. Men her er det ganske strikte rammer for hva som skal spilles, svarer den mimikkløse uniformerte gitaristen.

Resultatet blir selvsagt at orkesteret får en musikalsk åpenbaring, og påvirket av "rytmisk musikk" fremstår de snart i en ganske annen drakt som blir en stor suksess på fyllinga.

Det er tydeligvis mer enn bare skuespill dette, for Markku Peltola har selv en egen musikalsk karriere som gitarist, i en stil som lener seg mot mange retninger av "rytmisk musikk, uten strikte rammer". Buster Keaton Tarkisataa Lännen ja Idän er etter hva jeg vet hans andre soloplate (merk at Buster Keaton gikk under navnet "the great stone face", så det må vel være lov å gjette at han er Peltulas store forbilde). På disse ti instrumental-låtene har han fått med seg folk fra ulike deler av Finlands levende musikk-scene, og laget et album hvor vi finner både dub, ska og tango, med elementer fra krautrock og surf. Meget delikat og stilsikkert fremført, der 13 minutter lange Juuri Näin! er et klart høydepunkt. Her går det i retning av reggae-kraut i møte med afrikansk karavane-blues spilt inn på Moskva Bar i Helsinki - tenk Neu! i en hypnotisk jam-session med Tinariwen som du aldri vil skal ta slutt.

Selv om Juuri Näin! stikker seg ut som den mest minneverdige, så er det mye annet gromt blant Buster Keaton Tarkisataa Lännen ja Idän øvrige 9 spor. Det går i hovedsak langs de samme linjer som nevnt ovenfor, uten de store fakter eller voldsomme kunststykker, og med noe av den samme "deadpan"-utførelsen som kjennetegner Peltulas spillestil - såvel som Keatons. Låter som Striptease og Lex Plays His Luthor's Space hører hjemme på jukeboxen i Mannen uten minne, eller den type buler som Karusmäki har karikert i en årrekke. Brødrene har i sterk grad bidratt til å forme omverdenens syn på Finland som en nasjon bestående av halv-alkoholiserte tause menn og kvinner som står fast i tiden rundt 1960. Peltolas musikk har også filmatiske kvaliteter, og det er i første rekke lignende bilder som kler musikken han fremfører. Her klynger de kjærlighetshungrige seg til hverandre i en siste dans før lysene slås på, flaska tømmes med stoisk ro og hverdagen vender tilbake i all sin tyngde. Blant respatex-bord og sigarettrøyk står Markku Peltola og hans orkester, dresskledde og med bryl i håret, og vitner om at finnenes tilbakeholdne og ordløse kultur kanskje ikke bare er en myte.

Genesis 1969-1977

En kort gjennomgang av Genesis sine mest sentrale plater i perioden 1969-1977, av Geir Levi Nilsen

Karl Seglem - Femstein