LL Cool J
Grandmaster Flash
Coolio

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Det var en gang en prins

Helt grei mainstream happy hip-hop. Men er vi inne i et nytt Willenium? Neppe.

Will Smith startet karrieren som rapper under navnet Fresh Prince sammen med ungdomsvennen Jazzy Jeff (aka Jeff Townes), og fikk hiten Summertime i 1991. Summertime som står som denne periodens store soul/hiphop-låt ved siden av Warren Gs Above the Rim og Janet Jacksons og Luther Vandross' Mo Money; tittelmelodien til filmen med samme navn. For meg er disse låtene synonymt med gråmelerte hettegensere og diskotek i bomberommet på skolen. Will Smith ser antageligvis også tilbake på denne tiden med lett nostalgi, og er nok enig med det Missy Eliot sier; det var tider, det, da hip-hop fremdeles var moro, og kidsa ikke gikk med pistol og kniv under jakka. Det handlet ikke om øst og vest, om ære og blodhevn, men om blankpolerte biler, barbeque-parties, smugrøyking, søte damer og de riktige skoa. Put your car on cruise and lay back cause it's summertime...

Det er morsomt å høre gladrap igjen. Will Smith og Jeff Townes er et radarpar. Sammen ga de ut fire album, og fra disse er blant annet Girls Ain't Nothing But Trouble og Parents Just Don't Understand hentet. Ut fra titlene og tekstene er det helt tydelig at denne musikken står for en helt annen tidsalder innen hip-hop, rett og slett glad og lett Old School.

Will Smiths komiske talent ble oppdaget sent på 80-tallet da han fikk hovedrollen i komiserien Fresh Prince of Bel Air. Det ble et springbrett for solokarrieren, som startet med vignetthiten til showet. Den unge Will Smith var helt klart et stort talent som med alderen har lært å markedsføre seg selv og musikken som et helt produkt, idet han står oppført som hovedrolleinnehaver og produsenten bak tittelmelodiene på Men in Black-filmene (1997/2002) og Wild Wild West (1999).

Høydepunkter fra Greatest Hits er naturligvis den gamle smørsoulhiten Summertime, men også relativt nye sanger som Miami og Gettin' Jiggy With It er blitt slagere på dansegulvet. Dessuten er variasjonen over Clash-klassikeren Rock the Casbah egentlig ganske vellykket. Man kan i hvert fall si at Will Smith når målet sitt: Å lage dansbar, morsom musikk som selger. Men i Hollywoods Big Willi er det ikke mye igjen av den unge rapperen som vokste opp i Philadelphia. Etter at han flyttet til Bel Air ble han rik, men det samme kan man dessverre ikke si om musikken hans.

Alt i alt er Will Smiths hits et knippe middelmådige hiphop-sanger som ikke overrasker noe særlig. Men det er en helt grei CD hvis man vil ha mainstream happy hip-hop. Dessuten anbefales de gode gamle låtene fra DJ Jazzy Jeff og Fresh Princes tid. Men siden vi først er på nostalgitrip med Will Smith og Jazzy Jeff, er det en låt som virkelig savnes: Boom Shake-Shake-Shake The Room. Tic-tic-tic-tic-Boom!