Remington Super 60
Stereo Total

Happy Boy EP - Don Juan Dracula (2003)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Pop for ironigenerasjonen

Flotte jenter fra sjarmerende vampyrer. (Litt skrudd pop, med andre ord.)

Med et bandnavn som Don Juan Dracula verken kan eller bør man forvente å bli tatt altfor seriøst, og med en utgivelse som Perfect Girl tror jeg heller ikke det er meningen. Ikke at dette skal oppfattes som bare tull og tøys, men humorelementene er meget sterke i DJDs musikk og tekster.

Etter et par demoutgivelser, er Perfect Girl EP det første offisielle slippet fra disse kjekke vampyrene, og ansvarlig for utgivelsen er det lille norske indie-selskapet Switch Off (Salvation Circus etc). Hva er det så Don Juan Dracula leverer som får enkelte til å lovprise dem og andre til å riste på hodet og kalle dem tøysekopper? Vi snakker om pop spilt på skranglete gamle synther med ditto rytmebokser. Casio-pop, synthpop, 80-talls lo-fi - kall det hva du vil. Bandet har til en viss grad blitt innlemmet i Cafe Superstar gjengen (Remington Super 60, Micromars med flere), og har nok også store likhetstrekk med disse, i alle fall når det gjelder valg av instrumenter. I tillegg finner man noe av den samme absurde humoren som hos blant annet Stereo Total og de tyske Commodore 64-tilhengerne Welle: Erdball. Vanvittig fengende og enkle synthmelodier blandes med rytmebokstrommer, lett sur vokal og absurde tekster.

I dagens musikkverden virker det etterhvert som om alt er tillatt - så lenge det gjøres med ironisk distanse. Men blir det nødvendigvis god musikk av det? Svaret på det er selvfølgelig nei, men samtidig tillater man en leking med instrumenter og sjangere som igjen kan skape svært så interessante resultater. Hvordan kommer så Don Juan Dracula ut av dette? De har på ingen måte skapt storveis og spennende musikk, men samtidig har de en humoristisk nerve og en evne til å fremskape geniale små melodilinjer. Liker du litt skrudd pop og humortekster er det absolutt verdt å gi disse gutta en sjanse!

Genesis 1969-1977

En kort gjennomgang av Genesis sine mest sentrale plater i perioden 1969-1977, av Geir Levi Nilsen

Kloster - Coastal Research - ideas, drafts and sketches recorded by Kloster