Mississippi Fred McDowell
Alan Lomax
Blind Willie Johnson

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

You got the blues, Martsch?

Built to Spill-vokalist har tatt veien fra de store skoger på jakt etter blueskildene i sør.

Built to Spill har vært blant de siste års sikreste leverandører av smart gitarrock, der fengende popmelodier paret med gitarråskapen til Neil Young & Crazy Horse har vært fremste kjennetegn. Nå var det vel flere enn undertegnede som merket en viss slitasje på deres forrige utgivelse, Ancient Melodies of the Future (2001), som for første gang viste tegn på stagnasjon i bandet. Now You Know er derfor et lite pusterom, for mellom de siste Built to Spill utgivelsene har frontfigur, låtskriver, vokalist og gitarist Doug Martsch tatt seg tid til å finne frem den gamle stråhatten, pakke ryggsekken og tusle ned fra Idahos dype skoger til bluesens fødesteder med en akustisk gitar som beste følgesvenn.

Selv om det har vært visse blueselementer å finne i enkelte låter av Built to Spill, Treepeople og Caustic Resin, så er Now You Know mer rendyrket enn noe vi tidligere har hørt herfra. Borte er de fleste tegn til de voldsomme lydveggene, her lar han heller slidegitaren være det sentrale instrumentet. Han uttaler selv at den største inspiratoren til dette prosjektet er "Mississippi" Fred McDowell, særlig den slidegitar-baserte countrybluesen på The First Recordings (tatt opp av Alan Lomax, den store samleren av amerikansk folkemusikk, i 1959). Sammen med Blind Willie Johnson har McDowell lagt mye av grunnlaget for denne platens tilblivelse. Martsch har til og med forsøkt å gjenskape elementer i McDowells spillestill (fingerplukking, glass slide og "open tuning"). Etter å ha jobbet med enkle låtskisser et års tid, jammet han frem disse ti sammen med noen venner i sitt hjemmestudio i 1999 (bortsett fra Heart (Things Never Shared) som kom til noen måneder senere).

Martsch forsøker ikke å kopiere gamle helter til fingerspissene, men tar snarere sin popbakgrunn inn i et bluesformat av deltatypen. Han slipper ikke unna high-pitch vokalen så lett, ei heller evnen til å skrive melodiøst vennlige låter. Slik skinner det gjennom mye Built to Spill på slide-låter som Offer, Dream, Gone, countrybluesen Window og Lift, der han viser frem noen av sine utvilsomme gitarevner. Han ønsker nok ikke å rendyrke formen totalt, og på Heart (Things Never Shared) legger han sliden i bakgrunnen for en akustisk popperle slik vi har hørt ham gjøre tidligere. Han forlater heller ikke de mer voldsomme gitarkastene, og McDowells Woke Up This Morning (With My Mind On Jesus) er en tradisjonell spiritual som etter en stund slipper til pumpende Neil Young'ske gitarer. Kombinasjonen av slide og elektrisitet funker også bra på instrumentale Instrumental, og ikke minst på mer drømmende spor som Sleeve og Impossible, som med fullt band er det nærmeste man kommer BtS (ca. There's Nothing Wrong With Love). Den mest tradisjonelle bluesen gjemmes faktisk helt til slutt, og Stay knitrer og skurrer som et opptak fra 30-tallet, og i et par minutter er det fullt mulig å se for seg "Blind" Doug Martsch sittende ved en toglinje et sted langs 'sippi, med lenkemerker på bena og lengsel i blikket.

Etter en del omogmen har Warner endelig gitt ut Now You Know, og noen måneder etter statene har den også kommet hit til lands. Bra er det, for dette er definitivt en hederlig utgivelse. Nå har ikke Doug Martsch akkurat solgt sjela si til djevelen, eller som TV-fanten Biker Jens ekstatisk brølte ut da han for første gang så autentisk gateblues i Memphis: "Blues skal ikke spilles av en hvit student, men av en feit, fattig, tannløs neger på gata!". Han om det, men det er et poeng at selv om Martsch er en dyktig låtskriver, gitarist og bluestolker, så vil han jo aldri bli noen autentisk bluesartist. Det er kanskje det som vil forhindre Now You Know fra å bli altfor interessant utenfor Built to Spill-kolonien. Til tross for som vanlig imponerende gitarspill, så funker det best på de sporene som minner mest om powertrioen. Selv hevder hovedpersonen å høre mest på reggae for tiden, så da får vi se om det neste blir en Jamaica-tur på ham, mens vi fortsatt venter tålmodig på at han skal tangere mesterlige Perfect From Now On (1997).