[capsule review in English available]

Jan Eggum
Kari Bremnes

Nomade - Frimand Kvarter (2004)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Visefint

Lokale musikere med sterk tonesetting til dikt fra Eikers store sønn Herman Wildenvey.

"Fremmend mat smakar best" heter et ordtak, men av og til smaker det vel så godt med noe klassisk og velkjent også. Med Herman har Frimand Kvarter laget noe særpreget; en plate som spiller på tankegods fra våre egne røtter, fra den litterære nasjonsbyggingen som var en sentral del av 1900-tallet. Dikteren Herman Wildenvey er en sentral del av vår etablerte litterære kanon, og diktene hans er en selvsagt del av pensum i enhver norsk-skoleplan. Wildenvey var en dikter som var svært opptatt av naturen, vi ble fortalt i norsktimene på ungdomsskolen at han tok etternavnet etter en bekk han gikk forbi, som han syntes klukket så pent "vil-den-vei".

Frimand Kvarter har jobbet i lengre tid med tonesetting av Wildenveys og Ole Bulls dikt, og har her valgt ut et knippe tekster fra Wildenvey som representerer hans mest sentrale tematikk, om naturen og kjærligheten. Spesielt er Wildenvey en skarp observatør av naturen, "Vår i åsen" beskriver treffende vårens gryende forventninger og håp for det som skal komme, og "Sommerdagen" og "Et hus ved veien" er sanger som får en til å virkelig føle solen steke inn vinduet og fluene surre fredelig i vinduskarmen på lysthuset, selv om det faktisk regner sidelengs i asfalt-helvetet utenfor. I direkte kontrast til dette avsluttes platen med "Farvel til sommeren", en melankolsk, vakker sang som setter et verdig punktum for sommeren som nettopp er over.

Tekstene er med andre ord upåklagelige, lagt i en av våre nasjonaldikteres hånd, og musikken man har valgt å sette som ramme for tekstene fungerer godt for å understreke den generelle stemningen dikteren trolig har jaktet på. Sangene er rolige og dvelende, og tar seg god tid, noe som gjør Herman til en avslappende liten sak. Uttrykket er i visepop-land, men introduserer diverse andre elementer enn den mest tradisjonelle instrumenteringen innen sjangeren, så som litt mer fuzzet elgitar og elektronika. Prestasjonene er jevnt over gode, og vokalist Olav Aas har en solid stemme som formidler tekstene med en ektefølt innlevelse som passer godt til lydbildet.

Herman er et fint eksempel på at gjenbruk og nye versjoner av gamle tekster absolutt kan ha noe for seg. Der andre tonesettinger til tekster kan ha en tendens til å preges av at tekstmaterialet ikke er ment for et musikalsk bakteppe fungerer Wildenveys diktning utmerket som tekstmateriale, mye på grunn av diktningens rytmiske verselinjer.

Frimands Kvarter fortjener både oppmerksomhet og platesalg for innsatsen sin, men Herman blir neppe noen slager verken hos Shell eller Platekompaniet.

Robin Williamson - The Iron Stone

(ECM / Grappa)