Free
Jethro Tull
Soundgarden

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Et mektig verk

Göteborg-bandet tar oss med noen tiår tilbake, og imponerer til de grader.

Suksess fører til mange fans. Fansen elsker å identifisere seg med sine helter. Gjennom rockens historie har vi den lange luggen til Beatles-medlemmene, The Cures sorte hår og likebleke ansikter der fansen kopierer utseendet og stilen til sine helter. Med å forandre eller utvikle seg selv både gjennom utseende og klesveien gir dette en ekstra identitet og tilhørighet.

Når jeg hører på Graveyard så skulle jeg hatt langt, veldig langt hår, gjerne litt skjegg eller i hvert fall en kraftig bart. Store vide skjorter eller en olajakke og bukser med ekstra brede buksebein. Da vil jeg glidd fullstendig inn i Graveyards verden. Men jeg har ingen av delene. Heldigvis er det lov og anledning til å ha kjærlighet for musikksjangere, uten at man trenger å se like ut som sine forbilder.

Graveyards musikalske verden startet for ca. 37-40 år siden, selv om kvartetten i vår virkelige verden startet så sent som i november 2006. Hardrock blandes med litt blues, prog, folk og psykedelia. Reisen har begynt og allerede fra første sekund er dette forfriskende rått.

Det er ingen forsøk på å briljere med lange gitarsoloer eller trommesoloer. Her har man istedenfor skapt og utviklet små finesser i de ni melodiene, enten det er ved hjelp av stemme, gitar, bass eller tromme. Første spor er Evil Ways som starter rolig med trommer, bass, gitar, og deretter etter overkant av et halvt minutt kommer et typisk drivende Sabbath-riff, og standarden er definitivt satt.

Det er en omfattende variasjon og det er en originalitet ved låtmaterialet som er helt unikt. Som i Don't Take Us For Fools der innledningen har et riff som får meg nesten til å hoppe 2. 40 i høyde, så kommer verset og vokalen og da har jeg nesten hoppa tre meter. Dette er kult, laidback og fullstendig rått. Briljansen består i å ha utvikle et særpreg, og referansene er de beste rockealbumene som kom for nesten 40 år siden. Joakim Nilsson som synger på sju sporene har en sterk og smakfull stemme som gjør at det hele stemmer så perfekt, og at det heves til topp standard.

Materialet er så solid og gjennomført mektig at det er vanskelig å velge ut favoritter, alt holder en svært høy standard og det er bare å ta av seg hatten for de 40 minuttene. I produsentstolen har Don Ahlsterberg sittet og frambrakt et kraftfult Graveyard. Ahlsterberg er også kjent som produsent for band Soundtrack of Our Lives, Noise Conspiracy, Jose Gonzales og flere andre. Alle med mange gode utgivelser bak seg, men dette er nok kanskje det beste Ahlsterberg har vært med på.

Det utbrettbare coveret er veldig 70-talls, hardrock-progaktig og i innercoveret er skrevet det latinske uttrykket fra Plautus "Quem Di Diligunt, Adolescens Moritur" som betyr "Den som gudene elsker dør unge". Plautus var en romersk komedieforfatter som ble født 250 år før Kristus, med andre ord Graveyard graver lenger enn tidlig 70-tall for å hente inspirasjon.

Skiva er utgitt på svenske selskapet Transubsstans som har spesialisert seg på hardrock, psykedelia og progrock, og det er bare å gratulere for en herlig utgivelse. Jeg lar meg imponere av alle i bandet gjennom sine små delikatesser og de har rett slett skapt et fantastisk debutalbum.