Powerage - AC/DC (1978)
If You Want Blood, You've Got It - AC/DC (1978)
Highway to Hell - AC/DC (1979)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Høyspente strenger

Pøbelrocken slippes løs på verden, uten at verden reagerer nevneverdig.

I 1973 dannet 20-årige Malcolm Young og hans tenåringsbror Angus (født 1959) AC/DC i Sydney. Førstebesetninga sprakk etter en singel, men brødrene skrapte sammen en ny gjeng. I front puttet de Bon Scott. Han var i likhet med brødrene født i Skottland, men mye eldre (født 1946). Scott hadde allerede gjort det greit i Australia med et par av sine tidligere band. Etter to album på det australske markedet, High Voltage og T.N.T., fikk AC/DC internasjonal platekontrakt i 1976. Dette ble markert med å gi ut nok et album kalt High Voltage, som er basert på materiale fra de tidligere utgivelsene. De var allerede etablerte i hjemlandet - nå sto resten av verden for tur.

Imaget var enkelt. Scott var villmannen, minstemann Angus rampegutten i skoleuniform og de tre andre holdt seg som oftest i bakgrunnen. Soundet var ikke vanskeligere. Enkel, hard rock'n'roll med storebror George Young og Harry Vanda i kontrollrommet. De to produsentene hadde omtrent ti år tidligere vært gitarister i The Easybeats, et australsk band som internasjonalt huskes best for hiten Friday On My Mind.

Fra første stund river brødrene Young harde blues- og boogieriff ut av gitarene sine. Bon Scott høres ut som om han akkurat har kommer godt i gang med helgefylla. Det er så enkelt og rått at man får lyst på sjømannstatoveringer. I utgangspunktet er dette et opprør mot hi-fi, flinkismusikere og stadionrock. At CD-alderen skulle hente dem inn, Angus skulle bli en av verdens største gitarhelter, og at de skulle spille for flere titalls tusen hadde de nok ingen anelse om på midten av 70-tallet.

High Voltage sparkes i gang med It's a Long Way to the Top (If You Wanna Rock'n'Roll) og Rock'n'Roll Singer. To låter det ikke er tvil om hva omhandler. Dette er rå rock'n'roll som det er vanskelig å overgå uten å høres ut som krampaktige kopier. The Jack er grov bluesrock, Live Wire er svett mandomsrock med klassiske Young-gitarer. T.N.T. høres ut som et tre og et halvt minutts guttevorspiel. Versjonen av debutsingelen Can I Sit Next to You Girl er litt mer anonym boogierock, i hvertfall sammenlignet med platas høydepunkter. Det samme kan sies om Little Lover. She's Got Balls (?...jada!) har mer nerve og trøkk, og kommer dermed heldigere ut. High Voltage får rockefoten til å slå igjennom gulvplankene. Dette er boogierock uten å bli dvask eller kvapsete (se Status Quos siste år).

Well, if you're looking for trouble
I'm the man to see
If you're looking for satisfaction
Then satisfaction's guaranteed
(Live Wire)

It's a Long Way to the Top (If You Wanna Rock'n'Roll), The Jack, Live Wire, T.N.T. og High Voltage regnes alle som klassikere. Flere av dem er fortsatt faste innslag i AC/DCs show, og de blir spilt av unge band over hele verden. Dette bandet satte standarden for hvordan det skulle rockes i mange tiår framover med sin debut.

På sitt beste og mest rocka er dette noe av det flotteste de noen gang har laget. Til tross for at det inneholder materiale fra ulike innspillinger høres det ut som et helhetlig album. Essensen av AC/DC, og hva de skulle bli, vises gjennom de tøffeste låtene. Tekstene er rastløse, enkle guttelivsbeskrivelser med seksuelle under- og overtoner. De roligere innslagene har dessverre ikke samme magiske, hjerteskjærende effekt som for eksempel tittellåta.

High Voltage er verdt pengene sine, og vel så det, på grunn av den halvdelen av materiale som gir frysninger i enhver luftgitarnerve.