Weeping Willows
Stray Cats

In My Bones - Fatboy (2008)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Rock à la 1950 i 2010-drakt

Fatboy imponerer med å være gammeldags samtidig som de er moderne.

Svenske Fatboy imponerte med sin forrige utgivelse In My Bones (5/7 i groove) fra 2008 og ble her beskrevet som "smooth rockabilly". Og svenskegjengen som nylig varmet opp for selveste Jeff Beck har så absolutt markert seg med sin stil og sjarme. For å lage oppfølgeren var det et fokusert band som reiste til studioet med bagasjen proppfull av energi.

For på Overdrive har bandet tatt ytterlige et steg fremover. Det som imponerer er smakfullheten som Fatboy alltid har hatt, men nå er de ennå mer elegante. Spesielt beviser låtskriverparet Pareigis/Kiviaho at de har den "rätta känslan" for å skrive iørefallende musikk. Det hele er perfeksjonisitisk og stilistisk, og det mektige lydbildet blir aldri for storslått, men treffer akkurat der det bør treffe. I tillegg er det en stor grad av lekenhet i arrangementene. Det hele presenteres med høy sjarmfaktor der inspirasjonen igjen hentes fra 50-tallets rockabilly, country, swing og de sukkersøte sentimentale balladene. Jo, så klart høres Elvis, Orbison og Isaak i både musikken og vokalen til Paregis, men arven er så godt tatt vare på at du etter en runde tenker at dette er definitivt Fatboy, og ikke bare et kopiband som mangler identitet.

Platens storhet er den godt samstemte variasjonen. Fra det raske og svingete som i What Would Elvis Do? og Overdrive, og til det mystiske og elegante i Draggin The River. Så roer de tempoet ned på Last Train Home der Kim Richey (amerikansk singer/songwriter) bidrar med pennen og stemmen. På Memories of Us er samme hjelp hentet fra Sharon Vaughn (amerikansk singer/songwriter). Sistnevnte har skrevet låter med storheter som Waylon Jennings, Willie Nelson og George Jones. Disse to kvinnene bidrar med sin varme tilstedeværelse og vakre koring. Mariachi-inspirerte Memories of Us er tåredryppende, rørende og vakker som en blomstereng.

At albumet er på knappe 30 minutter er interessant. Bandet har så absolutt ikke et ønske om å lage fyllmasse der umotiverte og uinteressante låter er med. Dette er en plate å bli glad i, der hver eneste låt har mye å fortelle, og som skaper en atmosfære og sinnstemning for alle årets 365 dager.

Coveret er også verdt å bemerke seg og følger samme design som tidligere, litt sånn "Smiths-look-a-like". Så takk og grattis igjen til Pareigis og hans venner for å ha funnet vinnerformelen og deler dette med oss andre.