Centro-Matic
Songs: Ohia
Magnolia Electric Co.

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Folkfantomene

I ti dager hang Will Johnson og Jason Molina sammen, men musikken ble nok helst til på natterstid.

Jason Molina og Will Johnson er ikke akkurat to komplementærartister, de har i årevis vaket rundt i noenlunde samme landskap: Molltung tristessefolk og muskulær truckrock henger ved deres navn. Men de står godt til hverandre. Johnson (Centro-Matic) med sin all-american grovbygde røst og Molina (Magnolia Electric Co.) med sin mer kantete og hjerteskjærende stemme. Begge med evner godt over snittet til å komponere minneverdige beretninger fra de brede veislettene i vesten, fra Texas og nordover. Men deres egne veier har ikke krysset hverandre, før nå.

Molina/Johnson er det konkrete utkomme av møtet mellom to ganske likesinnede artister, ti dager i Denton, Texas lastet med mat, røyk og drikke, nok av tid til skyting i hagen og spelling innimellom, ifølge dem selv. Resultatet bør ikke overraske noen som kjenner til deres soloutspill fra før (South San Gabriel og Songs: Ohia). Dette har blitt en meget dempet plate, spartansk og stillferdig, med en 50/50-deling av et låtmateriale som nesten utelukkende spinner seg rundt langsomme nattaballader.

Johnsons låter er nok de mest anonyme (selv om åpningssporet Twenty Cycles to the Ground er det mest fullblodige her), mens Molinas bidrag med noe dandering kunne sklidd inn på hans Josephine av året, uten at de føles som direkte restavfall av den grunn. Molina/Johnson er dermed en plate som ikke føles direkte nødvendig, ei heller særlig "viktig". Men så er det en gang slik at noen artister bare har det i seg. De to skaper en veldig samstemt og enhetlig stemning her, slik man kan forvente av to karer som tydelig trives i hverandres selskap. Ikke rent få venner har også kommet innom og besørger gode doser av orgel og gjestevokal, og gjort dette til en plate det er lett å vende tilbake til. Med mer anonyme folk i styringen kunne det nok blitt småkjedelig, men Jason Molina og Will Johnson bekrefter igjen at de er låtskrivere med en egen evne til å pirke borti de rette nervetrådene og hever en plate, som sniker seg innpå, over den noe opplagte 4'ern.

Dette prosjektet har allerede blitt kalt "phantoms of folk", kanskje som et pek til det mer profilerte Monsters of Folk (Conor Oberst, Jim James m.fl). Og det er jo slik disse to er. I skyggene av alle andre, dette er tonene fra nattens ensomme menn.