Raga Rockers
Kjøtt

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Upolert Jokke

Historien om Jokke er en folkemyte som dyrkes ofte, her er enda en bekreftelse på det.

Det virker som at de fire store, Jokke, DeLillos, Raga Rockers og Dum Dum Boys, aldri slipper taket helt.

Dum Dum gir nå ut sitt første album på ni år ved navn Tidsmaskin. DeLillos preger festivalnorge årlig og Raga Rockers kommer iblant med nytt låtmateriale. Det er likevel bare Jokke som har klart å bli en myte.

Myten bygges det opp under ofte, og nesten årlig. I fjor ble musikalen Verdiløse Menn satt opp både på Torshovteatret og Nationaltheateret. I 2005 kom Runar "Kula" Johannesen og Petter Baarli over en teip med tre ferdiginnspilte Jokke-låter, gitt ut på EP-en "Tomgang" (Jokke med Tourettes). Og ikke nok med det, samme året kom May-Irene Aasens elegante billedbok "Gutta, På veien med Jokke og Valentinerne". Mannen og myten Jokke dokumenteres ofte etter sin død.

Levende (Så lenge det varer) ble, som "Tomgang", funnet på slump. Konserten ble avholdt på Sentrum Scene, lille julaften i1996, og var én av en lang rekke gjenforeningskonserter med Valentinerne - som offisielt ble oppløst i 1994. Klokt nok har de resterende Valentinerne knapt valgt å røre innspillingen. Ingen triksing og miksing, bare en ekte, upolert og autentisk plate, akkurat slik vi ønsker å huske Jokke.

Ikke engang lydsjekken, kanskje platens høydepunkt, er tatt bort fra innspillingen. Når den ikke akkurat går på skinner, spør Jokke, noe lakonisk, om ikke det er dem, altså bandet, det er noe galt med. Ingen kjefting på lydtekniker, bare mumling om at det er for sent å øve nå. En fantastisk dokumentasjon på hvorfor Jokke har blitt så populær. Humor, polstret med selvinnsikt, og total mangel på pretensiøsitet.

Låtmaterialet gir også et annet inntrykk enn studioalbumene. Jokke fremstår som den upolerte punkeren han egentlig var. Ta f.eks en låt som Sola skinner. I studio fremstår den som en besk samfunnssatire, med Kinks' Sunny Afternoon i bakhodet. Live er den nesten ikke til å kjenne igjen. Rå, punka, kjapp og uglamorøs. Slik er det også med flere andre låter. Lydbildet er enkelt, men gir allikevel et mer ekte inntrykk av låtene enn man kanskje får av et studioalbum.

Men så var det dette med mytene da. Midt i en av låtene får Jokke kastet en halvvliter på seg, for så kjapt å skyte tilbake; "var det et kjærtegn, eller"? Selvfølgelig uten å miste rytmen, bare enda en av episodene som gjorde Jokke til den han var, men som også fort gjør at man mister den geniale Jokke av syne. Akkurat slik ekstranummerne Gutta og To fulle menn lever sitt eget liv på utallige vorspiel, fullstendig uavhengig av låtskriverens intensjon.

Min innvending mot platen er at den kan oppfattes like mye som en dokumentasjon på myten Jokke som et selvstendig musikalsk bidrag. De tidvise kommentarene underveis skaper naturligvis underfundig humring, men de er også en bekreftelse på hvordan folk ønsker å huske Jokke; mannen som aldri fikk nok av øl og hjemmebrent.

Selv når jeg i fremtiden skal lytte til Jokkes beste, så plukker jeg nok heller frem Prisen for popen. "Levende (Så lenge det varer)" er kjekt å eie, en dokumentasjon på Jokke på scenen, men ikke noe særlig mer enn det.