New York, 8th July 2003 - Pearl Jam (2003)
Mansfield, Massachusettes 11th July 2003 - Pearl Jam (2003)
Lost Dogs - Pearl Jam (2003)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Pearl Jam finner formen igjen

Pearl Jam blir bare bedre og bedre! Riot Act er også deres mest radiovennlige på mange år.

Det var en tid da disse gutta ble sett på som det mest talentfulle og lovende bandet innen moderne rock. Debutalbumet Ten (1991) har pr. i dag solgt i underkant av 12 millioner eksemplarer verden over og oppfølgeren VS (1993) solgte 937 000 eksemplarer i første utgivelsesuke. Sanger som Alive, Jeremy og Black var ikke bare enorme hitter i sin tid, men låter som definerer rock fra tidlig 90-tall.

Men stempelet som super-rockestjerner ble for mye for Eddie Vedder og kollegaene i Pearl Jam. Jeg synes Eddie Vedder en gang sa det best selv; "I'd love to see what would have happened if I was left alone for six months to make music instead of having to find time to do it. I thought that if your job was to make music you would be able to write songs during the day, take a piano lesson at four o'clock and go home and work on the four-track. Somehow that hasn't worked out." Den store påkjennelsen fra pressen gjorde det vanskelig, særlig for et band som aldri ønsket å være noen gigant.

Etter VS forsvant Pearl Jam fra medias søkelys. De lagde ikke musikkvideoer og gjorde aldri intervjuer eller andre former for fremming gjennom media. Dette gjorde det mulig for dem å utvikle musikken sin fremfor å bruke tiden på å gjøre pressen og MTV fornøyde. Pearl Jam valgte å utfordre fansen sin ved å lage det de selv ville, uavhengig om det hørtes ut som en potensiell hit eller ikke. Som de dedikerte musikerne de er, har deres siste fire plater blitt alt annet enn kommersielle. De sluttet å lage nye jeremyer og aliver, noe mange fans ikke forsto, hvorpå de "forlot" bandet. De seks studioalbumene de har produsert til nå er alle forskjellige i lyd og stemning, og ingen kan direkte sammenlignes med de andre. Det er dette som gjort Pearl Jam til et unikt og høyst spennende band.

Riot Act er bandets syvende studioalbum. Den er produsert av Adam Kasper (tidligere Nirvana og Soundgarden) og mikset av Brendan O'Brien (Bruce Springsteen). Det er nok fortsatt mange som håper og ber om at Pearl Jam går tilbake til sine røtter i grungerocken, men sannheten er at Pearl Jam aldri var et grungeband. De er og har alltid vært et rockeband som bør kobles vekk fra grungen for alltid. Jeg synes de har bevist såpass gjennom de siste fire albumene, og ikke minst nå med Riot Act.

Men Riot Act er antakeligvis det mest radiovennlige albumet fra bandet siden 1994. Låtene er ikke så vriene å like og er mer mottagbare enn på lenge. Mange kritikere hevder at Riot Act fremstår som Pearl Jams beste på mange år, og jeg er enig. Deres forrige album, Binaural (2000), var et frustrerende album med høydepunkter og lavpunkter gjennom hele skiven.
Riot Act er et bedre album på alle områder. De 15 låtene på platen utgjør en helhet, og er ikke bare sanger som er satt inn på en CD, slik Binaural virket for meg. De glir nydelig inn i hverandre, og skipping er unødvendig. Albumet vokser mer og mer for hver gjennomgang.

Noe av hemmeligheten bak den interessante komposisjonen er at alle medlemmene har bidratt med sanger og ideer. De er fem låtskrivere som inspirerer hverandre og presser hverandre til det ypperste. Fra Matt Camerons gitareffekt-extravaganza You Are til Eddie Vedders usmykkede, akustiske Thumbling My Way og umiskjennelige Pearl Jam-rockere som Cropduster, Save You, Get Right og Greendisease (tydelig inspirert av både Bruce Springsteen og Bob Dylan). Samtidig fortsetter de tradisjonen med å høres ganske så forskjellig ut fra sine tidligere album.

Andre interessante sider ved Riot Act er de mange gitarsoloene fra en av de beste gitaristene som spiller i dag, Mike McCready. Han er overalt på denne her! Eddie Vedders stemme har heller ikke virket så klar på et studioalbum siden 1994, han skriker til og med på noen av rockerne!

Tekstene hans har litt, men ingen direkte, sammenheng med 11. september, og kommer mest frem i I Am Mine hvor han synger "All the innocence lost at one time". I Love Boat Captain setter bandet lys på de ni fansene som ble kvalt til døden under Roskilde festivalen i 2000 og deres familier. Den fungerer som det emosjonelle midtpunktet på albumet.

Pearl Jam har alltid vært et veldig politisk band, noe som er sterkt antydet gjennom albumet. Her i den mer humoristiske siden av platen med sangen Bu$hleaguer. Dette er Eddie Vedder og Stone Gossards slag mot George W. Bush der Eddie snakker om hans synspunkter, med Stones mørke musikk i bakgrunnen. Bu$hleaguer er skrevet rundt refrenget "Blackout weaves its way through the city".

Man finner også bluesinpsirert musikk i Help, Help og Half Full. Albumet avsluttes med All or None, en av Riot Acts beste låter sammen med Can't Keep og Love Boat Captain. Den minner mye om Indifference fra VS og fungerer utrolig sterkt som avlutter.

Riot Act har fått mer oppmerksomhet enn alle de siste fire albumene Pearl Jam har gitt ut tilsammen. Den første singlen, I Am Mine, er støttet av en video, noe som er nytt på lang tid. Bandet har gjort titalls intervjuer i hjemlandet USA og er mer åpne for prat enn på lang tid. Det er tydelig at gruppen er stolte av det nye produktet og at de vil at den skal spre seg. En annen teori kan være at dette albumet konkluderer deres platekontrakt med Sony/Epic. I det lyset kan det hende at Sony ønsker å tjene litt ekstra penger på dette albumet før de lar Pearl Jam gå... Tro det eller ei, men Pearl Jam er fremdeles et svært attraktivt band i USA. LA Times gjorde en enorm artikkel om akkurat deres situasjon med platekontrakten, og mente blant annet at de kunne være større enn U2, men har valgt å ikke være det. Eddie Vedder har blitt et enigma innen rocken og han har ikke klart det ved å presse seg til pressens bryst, men ved å unngå det. Hver gang de kommer ut med noe nytt er det aldri noen hånd som rekkes opp for å fortelle at bandet er ute med nytt materiale. Likevel trekker de fulle hus uansett hvor de spiller! Deres siste turne i 2000 ble sett av nesten to millioner hoder. De var også i stand til å utgi 72(!) dobbelt-CDer fra like mange konserter, blant dem Oslo Spektrum (29/6-2000). Ikke bare viser det at de fremdeles har millioner av fans, men at de virkelig bryr seg om dem også, og de har planer om å gjenta bedriften i 2003.

Riot Act er med få ord en av de sterkeste utgivelsene i 2002. Hadde denne platen blitt utgitt av en gjeng tenåringer hadde den blitt lovprist opp i skyene. Pearl Jam er veteraner nå. Folk venter seg bra musikk, derfor blir det ingen store overskrifter. Men jeg føler at Riot Act har mer å tilby enn tidligere album. Det tar deg til et helt annet sted enn de har klart før. Den er skarp og påfallende, samtidig som den er spekket med gitarriff og sterk punk/rock.

Pearl Jam spinner aldri på hjulene for å holde følge med dagens musikkscene. De holder seg på en parallell med seg selv, utvikler seg, og ser aldri tilbake på storheten de engang var mens de spør seg selv om de burde remikse sin største hit Jeremy. Det overlater de til de mange Pearl Jam-copycatene som topper listene på MTV...