St. Thomas
Ai Phoenix

Patience Will Win - Frode Fivel (2003)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Oh well, in five years' time...

Fivel fortsetter å vise oss den forhåpningsfulle siden av en mørk sjel ved hjelp av delikate og særdeles sjarmerende komposisjoner.

Frode Fivel har gjort seg til en aldri så liten kulturskatt med sin innsats i Hello Goodbye og ved en anledning som soloartist for nå fem år siden, noe som gjør at når han nå er ute med sin andre skive så er det en aldri så liten begivenhet. Og slik debuten, Patience Will Win, er også denne en svært enkel og ujålete affære, sjarmerende på et slentrende og bekymringsløst vis.

Og det er fortsatt ingen tvil om at Fivel er en stødig låtskriver. Noen stor stemme har han absolutt ikke, men et sett utsøkte melodier og en gjennomført skeivhet over hele produksjonen gjør at det aldri blir et problem. Det hadde vel snarere blitt et problem om stemmen hadde vært av større kaliber. Det er lite som er overlatt til tilfeldighetene her, det skal være sikkert, og det er nok en av hovedgrunnene til at det stemmer såpass som det gjør her. Og når temaet nesten utelukkende dreier seg om utilstrekkelighet og livsfilosofier, enten om det er snakk om kjærlighet eller rock'n'roll.

Flere av de samme referansene som gjaldt for Patience Will Win gjør seg også gjeldende her. Fortellerstemmen til Lou Reed på I Get Nowhere og Neil Youngske trakteringer over hele linja, samt en spinkel, troskyldig vokal som sender tankene til vår egen St Thomas. Til den grad at det er fristende å kalle den naive og uskyldige fremførelsen en særnorsk ting. Ai Phoenix var borti noe lignende på deres debut for eksempel.

Og Fivels håndplukkede hjelpere må heller ikke glemmes. For selv om A Kid Is Just a Kid på mange måter er en ganske enkel skive, så er det flust med fine detaljer lurt inn i produksjonen. Hello Goodbyes Alex Kloster-Jensen og Lisa Lundkvist er også blant bidragsyterne. Og det har absolutt blitt en flott skive, men har kanskje ikke helt den samme magien som gjorde debuten såpass uimotståelig. Og norskengelske fraseringer balanserer på en tynn linje mellom sjarmerende og pinlig iblant, men litt på samme måte som det fungerte for St Thomas fungerer det også for Fivel.

The Best I Can er glatt skivas høydepunkt. Et lett gjenkjennelig perspektiv på forventninger, utilstrekkelighet og samvittigheten ikledd et skummelt nydelig og skjørt arrangement. Og det er her Fivels utilstrekkelighet som vokalist blir utnyttet til maks effekt av omgivelsene.

So I
I'm giving myself up now
Take me
Back to the lights and the city
Save me
Save me from the nitty and the gritty
But don't break me
I'm doing the best I can

Det er i disse øyeblikkene at Fivel markerer seg som en av landets beste låtskrivere, og det er flere av de på Kid. Og det er ofte i motsetningenes navn at Fivel blomstrer mest. Confusing Myself With Rock And Roll er like morsom som den er vakker, I Get Nowhere er catchy på en usedvanlig laidback måte, Wish er låta Knut Schreiner mest sannsynlig skulle ønske han hadde laget først og hatt på Soft Focus.

Mest moro er det på The Squirrel, hvor Lundkvists hyl går i loop gjennom hele låta, som ender opp med å høres overraskende lite sirkusaktig når man tar det i betraktning. Slik har han også greid å bruke motsetningene til å lage en skive som i ett og samme øyeblikk kan være svært imponerende og plagsomt nøytralt. Litt på en pluss og pluss er minus måte, når man heller skulle ønske at to pluss to faktisk ble fem. Når det er sagt så har han ikke lagt seg til rette i et landskap som overlater særlig til tilfeldighetene, og det er nok grunnen til at vi sitter med høydepunktene slik de fremstår på Kid.

Forhåpentligvis må vi ikke vente i fem nye år på flere Fivelske eventyr.