Grandaddy
Spiritualized
Arcade Fire

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Imponerende debut-EP

Gitardrevet indierock krydres med droner og elektronika, støttet opp av gode låter og lett melankoli.

Leütenhaven så dagens lys i 2006, da medlemmene, etter sigende hadde et felles behov om å "skape musikk de ikke hadde hørt før". Remotely Controlled er Trondheimsbandet platedebut. De skal ha fått en viss rotasjon på P3, men ettersom jeg aldri hører på P3, har de inntil nylig vært et ubskrevet blad for meg. Vel, etter å ha hørt Remotely Controlled er jeg glad for å ha rettet på dette, for her har rockebyen Trondheim fått et fint, nytt tilskudd.

EPen åpner med Undercurrent, hvor en samplet (tror jeg) monolog støttes opp av et repeterende og elektronisk lydbilde. Dette sporet skal vise seg å ikke være særlig representativt for bandets sound. Abbatoir the Ghost bryter med tonen som er satt i åpningen: Et stødig tromme- og gitardriv tilsettes drømmende droner, elektroniske klanger. Oppe det hele ligger flotte vokalharmonier, lett melankoli og det som i det hele tatt er en meget god låt. Tredje spor, Still Life, åpner som en rett-fram gitardrevet sak, men utvikler seg på uforutsigbart vis mot en mektig avslutning som viser en åpenbar inspirasjon fra Arcade Fire.

Super-Sargasso og avslutningen The Perfect Patterns henter fram flere av elektronika-elementene. Sistnevnte låts naivistiske, munter-melankolske tone og lett "skranglete" (i mangel av et bedre ord) synth minner meg en hel del om Grandaddys klassiker The Sophtware Slump. Et annet høydepunkt kommer i Draperies and Apologies. Dette er låten hvor møtet mellom gitardrevet indie-rock og dronete elektronika kommer best til sin rett. Det smått symfoniske avslutningspartiet er nydelig!

Nettopp uforutsigbarheten er en av styrkene til Leutenhaven. De fleste låtene inneholder både uventede vendinger og smakfulle detaljer. Samtidig viser bandet seg å være gode låtskrivere, Alle låtene her har noe ved seg. Arcade Fire og Grandaddy er nevnt, men dette er bare glimtvis. Leutenhaven viser en imponerende egenart. Ambisjonen om å lage musikk de ikke ar hørt før, er oppnådd, med andre ord.

Remotely Controlled viser et originalt og stilsikkert band, gode låtskrivere og en meget vellykket start på en platekarriere.